«Η μουσική μας παιδεία, δόκτωρ»

Standard

Από το κόμιξ «Ιστορία του Rock and Roll» των S. Dutfoy, D. Farran και M. Sadler

ΑΝΤΙΚΛΙΜΑΚΑ

της Ιωάννας Μεϊτάνη

Πιάνω το νήμα από εκεί που το άφησε η τελευταία Αντικλίμακα: από τα τραγούδια. Αλλάζω όμως συχνότητα.

«Τα χειρότερα τραγούδια της δεκαετίας του ’80» ανακοίνωνε τις προάλλες μια εκπομπή σε έναν ραδιοσταθμό του συρμού. Ο παραγωγός μιλούσε με τη συνήθη ξενέρωτη και πάντα κεφάτη φωνή, με το επίπεδο εκείνο ύφος με το οποίο ακούς τα πιο ετερόκλητα πράγματα στο ραδιόφωνο, από τα νέα μέτρα της κυβέρνησης ως το θάνατο ή το γάμο κάποιου σταρ. Άκριτα. Το διασκέδαζε — και στην προκειμένη περίπτωση καλά έκανε, γιατί μόνο για γέλια ήταν τα τραγούδια της λίστας (από το περιοδικό Rolling Stone). Φαντάστηκα κάποιον παρόμοιο παραγωγό τη δεκαετία του ’80: με την ίδια κεφάτη φωνή θα αναμετέδιδε τα τραγούδια του Chris de Burgh, αυτά που τώρα συγκαταλέγονται στα χειρότερα της δεκαετίας τους. Άκριτα. Μπορεί να του άρεσαν κιόλας.

Τα λίγα που ξέρω για την ξένη μουσική τα έμαθα από δύο πηγές: από τις εκπομπές του Γιάννη Πετρίδη και από το κόμιξ Ιστορία του Rock and Roll (των Serge Dutfoy, Dominique Farran και Michael Sadler, μετάφραση Ιζαμπέλλας Σασλόγλου, εκδόσεις Γράμματα, 1986). Για το βιβλίο δεν έχω να γράψω πολλά, όποιος θέλει να είναι στοιχειωδώς ενημερωμένος για τα βασικά πρέπει να το διαβάσει, είναι ένα πανέξυπνο και υπέροχο κόμιξ με τρομερό χιούμορ.

Ο Γιάννης Πετρίδης σαράντα χρόνια τώρα έχει κάθε μεσημέρι εκπομπή στο κρατικό ραδιόφωνο (τη μακροβιότερη ως τώρα στην Ελλάδα), σαράντα χρόνια ενημερώνει τους ακροατές του για τα παλιά και τα καινούργια, αναμεταδίδει λίστες, φτιάχνει δικές του, παίζει τα χειρότερα και τα καλύτερα τραγούδια, μας εκπαιδεύει στη μουσική. Κλασικό και νέο ροκ, πανκ, ποπ, ηλεκτρονικά, ελληνική ροκ — τα ξέρει όλα. Αλλά πάντοτε τα σχολιάζει. Δεν μας ταΐζει τα χιτάκια, δεν μας δίνει μασημένη τροφή, δεν μεταδίδει τίποτε άκριτα. Ο Πετρίδης έφερε τα σημαντικότερα συγκροτήματα στην Ελλάδα μέσα απ’ το ραδιόφωνο, ο Πετρίδης προέβλεψε τις μεγάλες επιτυχίες, μιλούσε πάντοτε για τον σημαντικότατο ρόλο των παραγωγών και όχι μόνο για τους εκτελεστές, με δυο λόγια, έλεγε πράγματα και έπαιζε μουσικές που δεν άκουγες πουθενά αλλού στα ερτζιανά. Είναι επαγγελματίας παραγωγός, με τη μεγαλύτερη δισκοθήκη στην Ελλάδα (τουλάχιστον). Έχει βοηθήσει κατά καιρούς νέους έλληνες μουσικούς και δεν ορίζει τα τραγούδια που θα παίξει με βάση συμβόλαια με εταιρείες. Αγαπάει τη δουλειά του κι αυτό το ακούς σε κάθε του λέξη.

Όλα αυτά τα χρόνια στην ΕΡΤ είναι συμβασιούχος, γιατί «δεν ήταν ποτέ το όνειρό του να γίνει δημόσιος υπάλληλος», όπως είχε πει σε μια συνέντευξή του στο Βήμα. Με τις πρόσφατες περικοπές έμεινε για μήνες απλήρωτος, κινδύνεψε να μην ανανεωθεί η σύμβασή του, αλλά συνέχιζε να κάνει εκπομπές. Την προοπτική της διακοπής της συνεργασίας με την ΕΡΤ αντιμετώπισε ψύχραιμα, θεωρώντας ότι μέσα στον ορυμαγδό των ημερών δεν θα μπορούσε να γίνει εξαίρεση για εκείνον, ενώ διακόπτονταν οι συμβάσεις άλλων συναδέλφων του. Οι ακροατές όμως αντέδρασαν έντονα, σε βαθμό που τον εξέπληξε κι αυτόν τον ίδιον. Φαίνεται ότι βρέθηκε μια λύση, γιατί συνεχίζουμε να τον ακούμε, σε άλλη συχνότητα και ώρα: καθημερινά στον Κόσμο 93,6 στις 5 το απόγευμα.

***

Και για να κλείσω από εκεί που άρχισα: μέσα στη λίστα με τα δέκα χειρότερα τραγούδια ήταν το «Never gonna give you up» του Rick Astley, για το οποίο είχαμε βρει ένα στάνταρ γελοίο χορευτικό και το εκτελούσαμε όλοι μαζί στα πάρτυ, και το «Final Countdown» των Europe, που δονούσε ολόκληρη τη χώρα εκείνη τη βραδιά του 1987 με τον Γκάλη, τον Γιαννάκη, τον Φασούλα και τ’ άλλα παιδιά — και γι’ αυτό, παρότι θα το ψήφιζα για την πρώτη θέση της λίστας με τα χειρότερα τραγούδια του ’80, μου προκαλεί ρίγη εφηβικής συγκίνησης.

Από το κόμιξ «Ιστορία του Rock and Roll» των S. Dutfoy, D. Farran και M. Sadler

Μια σκέψη σχετικά μέ το “«Η μουσική μας παιδεία, δόκτωρ»

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s