Χαρτογράφηση εξεγέρσεων

Standard

της Μυρτώς Φερεντίνου

Μυρτώ Φερεντίνου, «Χαρτογράφηση Εξεγέρσεων. Ιστορικό Τρίγωνο. Αθήνα». Οξυγραφία open bite και ακουατίντα σε τσίγκο, 60χ40 εκ

Αφετηρία μου, οι ακυβέρνητες πολιτείες όπου εκτυλίσσεται η δράση στην τριλογία του Στρατή Τσίρκα: Ιερουσαλήμ, Κάιρο και Αλεξάνδρεια. Στην πορεία, όταν άρχισαν τα γεγονότα και στην Ελλάδα, πρόσθεσα το ιστορικό τρίγωνο της Αθήνας.

Το ενδιαφέρον μου στράφηκε στα σημερινά πολιτικά γεγονότα και συγκεκριμένα στην καταγραφή και τη διάδοσή τους μέσα από το διαδίκτυο. Σαν αποτέλεσμα αυτής της έρευνας προέκυψε μια σειρά οπτικοακουστικών έργων που παρουσιάζω σε μια ενότητα: χάρτες των παραπάνω πόλεων και βίντεο-ντοκουμέντα συνθέτουν μια εικαστική καταγραφή πρόσφατων γεγονότων. Εργαλεία μου, το διαδίκτυο, η ηλεκτρονική αλληλογραφία, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το youtube. Επίσης, με την επιτόπια έρευνα, τις συνεντεύξεις, τα βίντεο-ντοκουμέντα και τις φωτογραφίες θέλησα να συλλέξω όσο το δυνατόν πιο άμεσες και ακατέργαστες πληροφορίες, ώστε να συνθέσω τελικά μια εικαστική μαρτυρία.

Μυρτώ Φερεντίνου, «Χαρτογράφηση Εξεγέρσεων. Αλεξάνδρεια Αίγυπτος». Οξυγραφία open bite και ακουατίντα σε τσίγκο, 60χ40 εκ.

Ξεκίνησα το έργο μου «ταξιδεύοντας» μέσα από το Google Earth, που είναι ένας σύγχρονος τρόπος διαδικτυακής περιήγησης της Γης μέσω δορυφόρου, συλλέγοντας εικόνες για τους χάρτες των τεσσάρων πόλεων. Μέσο έκφρασής μου, η χαρακτική γραφή. Επέλεξα την οξυγραφία σε μέταλλο και επεξεργάστηκα τους χάρτες σε τέσσερις πλάκες τσίγκου 40 x 60εκ., ώστε να παραπέμπουν σε οθόνες υπολογιστών και συγκεκριμένα σε χάρτες του Google Earth. Σκοπός μου ήταν να εκθέσω τη χαρακτική πλάκα ως αυτόνομο εικαστικό αντικείμενο. Οξείδωσα τη χαρακτική μήτρα και πειραματίστηκα με ποικίλα καλυπτικά μέσα ώστε να δημιουργήσω μια χαμηλή αναγλυφότητα και τη γκάμα των τονικοτήτων που μπορεί να αποδώσει ο τσίγκος.

Επεξεργάστηκα τα δομικά στοιχεία των χαρτών: τα οικοδομικά τετράγωνα, τους δρόμους, τις πλατείες, τις γέφυρες και τις υδάτινες επιφάνειες, συνθέτοντάς τα οργανικά με τη γραφή –αραβική, εβραϊκή και ελληνική, ανάλογα με την πόλη–, μεταφέροντας μέσω της γραφής φράσεις από συνεντεύξεις εξεγερμένων. Έτσι ο προφορικός λόγος μετατράπηκε σε γραπτό και στη συνέχεια σε εικαστικό.

Η εργασία μου συμπληρώθηκε με μια κατακερματισμένη αφήγηση μέσα από βίντεο-ντοκουμέντα από αυτόπτες μάρτυρες. Πολλαπλές αλήθειες, πλεγμένες μεταξύ τους, και οικουμενικοί προβληματισμοί διατρέχουν τις μαρτυρίες που συνέλεξα: ο άνθρωπος σε καιρό πολέμου, η αγωνία της επιβίωσης, οι κοινωνικοί αγώνες και οι κρίσιμες ιστορικές στιγμές. Ένα ερώτημα διατρέχει όλο το έργο: σε εποχές όπου συγκρούονται ανθρώπινα δικαιώματα και συμφέροντα, όταν ο εχθρός φαντάζει θεόρατος κι ο λαός κατατρομαγμένος, ο άνθρωπος βρίσκει τελικά το θάρρος του;

Σε απάντηση παραθέτω ένα ψηφιδωτό μαρτυριών: ένας αιγύπτιος εξεγερμένος που δηλώνει πως δεν έχει τίποτα πια να χάσει, μια Ισραηλινή που θα ήθελε ο καθένας να έχει το θάρρος να αλλάξει τα πράγματα, μια χειραφετημένη γυναίκα στην πλατεία Ταχρίρ που λέει «ως εδώ, δεν θα φύγουμε από αυτή τη πλατεία ό,τι κι αν γίνει», ένα πεντάχρονο αγόρι που ηγείται μιας διαδήλωσης στην Αλεξάνδρεια, μια γυναίκα που σώζει έναν πολίτη από άγριο ξυλοδαρμό από τις δυνάμεις των ΜΑΤ στην Αθήνα, η κραυγή ενός Αιγύπτιου που δηλώνει πως «δεν θα σωπάσουμε» και διεκδικεί ίσα δικαιώματα και ίση μεταχείριση ανεξάρτητα από εθνικότητες ή θρησκείες, και τέλος η μάχη πάνω στη γέφυρα Kasr el Nile, όπου ενώ οι διαδηλωτές προσπαθούσαν να περάσουν από το μπλόκο των βίαιων αστυνομικών δυνάμεων, παρέμειναν ειρηνικοί και δεν έχασαν το θάρρος τους. Όλα αυτά συνθέτουν την εικόνα του ανθρώπου που δεν σωπαίνει αλλά αγωνίζεται ειρηνικά για την αξιοπρέπεια, την ανεξαρτησία και την ελευθερία, του ανθρώπου που αγωνίζεται για να είναι άνθρωπος.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s