Τα Κρίση-μα Σεμινάρια

Standard

(στο τέλος του άρθρου, το αναλυτικό πρόγραμμα των σεμιναρίων)

Αυτή την Τρίτη, στις 7 το απόγευμα, ξεκινάνε τα «Κρίση-μα Σεμινάρια», μια σειρά σεμιναρίων με θέμα την κρίση που οργανώνει η πρωτοβουλία «Για την υπεράσπιση της κοινωνίας και της δημοκρατίας». Ζητήσαμε από τον Αντώνη Λιάκο, που είναι και ο πρώτος εισηγητής, να μας εξηγήσει τους στόχους και τη λογική τους.

«Ε»

Σεμινάρια για την κρίση; Δεν ακούγεται παράδοξο;

του Αντώνη Λιάκου

 Κλειδί για την αποδοχή των πολιτικών που επιβάλλονται υπήρξε μια ορισμένη εκφορά του τρόπου που φτάσαμε στην κρίση, ενός «αφηγήματος της κρίσης». Αυτό συγκροτήθηκε, όχι χωρίς τη βοήθεια διανοουμένων, κυριάρχησε στον δημόσιο λόγο και έγινε τόσο ισχυρό ώστε να αποκτήσει σχεδόν χαρακτηριστικά ταυτότητας: «Αυτοί είμαστε, η διεφθαρμένη πελατειακή κοινωνία της μεταπολίτευσης». Με τον τρόπο αυτό δικαιολογείται και περνάει κάθε καταστροφική πολιτική. Πρόκειται για ένα αφήγημα αυτοενοχοποιητικό που αντικαθιστά την πολιτική ανάλυση με την ηθική. Έχει διεισδύσει βαθιά στους πόρους της κοινωνίας, ώστε αρνείται να δει τι συμβαίνει στον κόσμο, κι αν το βλέπει σου λέει «εδώ είναι διαφορετικά».

Έργο του Τζων Πίπερ, 1983

Η κρίση λειτούργησε σαν μια βαλβίδα που απελευθέρωσε την κοινωνική κριτική σε ό,τι υπήρχε στην Ελλάδα. Αυτή την κριτική την ενσωμάτωσε η κυβέρνηση και το ηγεμονικό μπλοκ, κάνοντάς την αποκλειστική αιτία της κρίσης. Επομένως, η κριτική που οδηγούσε στην αυτομαστίγωση έχει μια δυναμική λαϊκή, ευρεία, γιατί ανταποκρίνεται επίσης στις πικρές εμπειρίες που ο καθένας έχει συσσωρεύσει από τη διαφθορά και την ανικανότητα των θεσμών. Τα κρίση-μα σεμινάρια λοιπόν έχουν στόχο την αποδόμηση αυτού του αφηγήματος της κρίσης. Η πολιτική τους σημασία προκύπτει από αυτό, και δεν είναι δευτερεύουσα. Από εκεί και πέρα, να κατανοήσουμε την κρίση στους ευρείς ιστορικούς της ορίζοντες, αλλά και στο πολιτικό και κοινωνικό της βάθος. Ζούμε σε μια ατμόσφαιρα έκρηξης της ημιμάθειας, και γι’ αυτό έχουμε ζητήσει από ανθρώπους ειδικούς και καταξιωμένους στους επιστημονικούς τους χώρους να προσεγγίσουν την κρίση ο καθένας από την πλευρά του. Ζητήσαμε επίσης από έμπειρους δημοσιογράφους, που σέβονται το κοινό τους, να λειτουργήσουν ως «ενδιάμεσοι», ανάμεσα στον επιστημονικό λόγο και στα ερωτήματα που θέτει το κοινό.

Η Ελλάδα έχει ένα μεγάλο επιστημονικό και πολιτισμικό δυναμικό, με ιδέες και προτάσεις. Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα σοβαρό, ήρεμο και στοχαστικό φόρουμ διαρκούς συζήτησης για την κρίση. Ένα εργαστήρι σκέψης. Μετά από αυτή τη σειρά, θα ακολουθήσουν οι επόμενες σειρές σεμιναρίων το φθινόπωρο και την επόμενη άνοιξη. Είμαστε αισιόδοξοι ότι θα υπάρχει σημαντική ανταπόκριση, γι’ αυτό τα σεμινάρια θα γίνονται μια σταθερή μέρα και ώρα της εβδομάδας, ώστε να αποτελεί μέρος του εβδομαδιαίου προγράμματος του καθενός και της καθεμιάς. Τα σεμινάρια θα διεξάγονται κάθε Τρίτη, θα διαρκούν ένα δίωρο, θα αποτελούνται από εισηγήσεις  και συζήτηση.

Κρίση-μα Σεμινάρια: Οι διαστάσεις της κρίσης και οι σημασίες τους

Α΄ Κύκλος, άνοιξη 2012

Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων, 7-9 μ.μ. (Ακαδημίας 50, Αθήνα)

Τρίτη 27/3 Εισαγωγή: Ποια είναι τα ιστορικά συμφραζόμενα της κρίσης;

Εισηγητής: Αντώνης Λιάκος, ιστορικός, Πανεπιστήμιο Αθηνών

Συντονιστής: Νικόλας Βουλέλης, δημοσιογράφος ΑΠΕ

Τρίτη 3/4 H ατελέσφορη διαχείριση της ελληνικής κρίσης

Εισηγητής: Γιώργος Σταθάκης, οικονομολόγος, αντιπρύτανης Πανεπιστημίου Κρήτης

Συντονιστής: Δημήτρης Τρίμης, πρόεδρος ΕΣΗΕΑ

(ειδικά το σεμινάριο αυτό θα διεξαχθεί στο Αμφιθέατρο Παπαρρηγοπούλου, Νομική Σχολή)

M. Τρίτη 10/4 Οι γιατροί του πολιτισμού. Οι φιλοσοφικές αφηγήσεις της ευρωπαϊκής κρίσης

Εισηγητής: Γιώργος Ξηροπαΐδης, καθηγητής φιλοσοφίας, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών

Συντονιστής: Νίκος Ξυδάκης, δημοσιογράφος, Η Καθημερινή

Τρίτη 25/4 Οι πολιτικές πηγές της κρίσης χρέους

Εισηγητής: Γεράσιμος Μοσχονάς, πολιτικός επιστήμονας, Πάντειο Πανεπιστήμιο

Συντονιστής: Τάσος Παππάς, δημοσιογράφος, Ελευθεροτυπία – 9,84

Τρίτη 8/5 Η έννοια του λαϊκισμού και οι χρήσεις της

Εισηγητής: Γρηγόρης Ανανιάδης, πολιτικός επιστήμονας, Πάντειο Πανεπιστήμιο

Συντονίστρια: Άντα Ψαρρά, δημοσιογράφος, Ομάδα του Ιού

Τρίτη 15/5 Ελληνική κρίση και Ευρώπη

Εισηγητής: Σωτήρης Βαλντέν, Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Βρυξελλών

Συντονίστρια: Μαριλένα Κατσίμη, δημοσιογράφος, ΕΡΤ

Τρίτη 22/5 Η κρίση ως «κατάσταση έκτακτης ανάγκης»: Κριτικές και αντιστάσεις

Εισηγήτρια: Αθηνά Αθανασίου, κοινωνική ανθρωπολόγος, Πάντειο Πανεπιστήμιο

Συντονίστρια: Μικέλα Χαρτουλάρη, δημοσιογράφος, Τα Νέα

Τρίτη 29/5 Η οικονομική κρίση ως «κρίση του υποκειμένου»: Ψυχοκοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις

Εισηγητής: Γιάννης Σταυρακάκης, καθηγητής Πολιτικής Φιλοσοφίας, ΑΠΘ

Συντονιστής: Αναστάσης Βιστωνίτης, Συγγραφέας-δημοσιογράφος, Το Βήμα

Τρίτη 5/6 Η ελληνική κοινωνία μπροστά στην κρίση

Εισηγητής: Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, καθηγητής κοινωνιολογίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών

Συντονίστρια: Εριφύλη Μαρωνίτη, δημοσιογράφος, Mega

Μια σκέψη σχετικά μέ το “Τα Κρίση-μα Σεμινάρια

  1. Έριξα δυο γκουγκλιές στη φράση: τι προσφέρουν τα σεμινάρια για την οικονομική κρίση; Η απάντηση: χιλιάδες οι απαντήσεις. Να αισθάνεσαι ότι ανήκεις σε μια κοινωνία με ουσιαστική και επαρκή γνώση και ενημέρωση. Δεν ακολούθησα στην ιχνογράφιση των ορίων της αναζήτησης το θυμικό μου. Επιστράτευσα, όσο αυτό ήταν δυνατό και επιτρεπτό, από τις καθημερινές βιοματικές συνθήκες, τα στοιχεία της αυτοπειθαρχίας και της βεβαιότητας ότι στην κρίση υπάρχει λύση. Και να μη σκέφτομαι πόσα «δανεισμένα» καρότσια μεγάλου μεγέθους σούπερ-μάρκετ, μέτρησα παρκαρισμένα τη βδομάδα που τελειώνει, δίπλα στους κάδους απορριμμάτων, ή στην καλύτερη περίπτωση, στο τέλος χρόνου των τεσσάρων λαϊκών της περιοχής ή ακόμα πιο χλιδάτα και κοσμικά, στο παρκάρισμα των καροτσιών έξω από τα «έβερεστ» τα «γκούντις» και τον «γρηγόρη» της περιοχής. Σε αναμονή των «πλούσιων» κάδων με τα αποφάγια της ημέρας. Λεφτά για ντομάτες μπορεί να μην έχουμε, έχουμε όμως τη γλυκειά προσμονή σαλάτας αλά σεφ, μισή μέσα στον περιέκτη της, αλλά προσεχτικά μισοφαγωμένη. Έτσι για να μην ντρέπεσαι τη πηρουνιά του άλλου. Αμ εκείνα τα μισοφαγωμένα πιάτα των «Γκούντις». Πω,πω τρέλα στον ουρανίσκο η μεξικάνικη σος.
    Αλλά από αλλού ξεκίνησα. Είπα, αυτοποπειθάρχησε και συνέχισε για να δω, επιτέλους που το πας. Οι γκουκλιές, που λέτε, απέδωσαν, ενδειχτικά αναφέρω : 1. «κατανοώντας την οικονομική κρίση» από την Νομική Βιβλιοθήκη, 2. Τηλεπαρακολούθηση: ΚΑΤΑΝΟΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ … σε ελληνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, προσφέρει το συγκεκριμένο σεμινάριο,…3. Δωρεάν σεμινάρια για την κρίση από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο 4. το ΕΒΕΑ … σεμιναρίων στα μέλη του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθήνας προσφέρει … Η συμμετοχή στα σεμινάρια είναι δωρεάν –τι μεγαλοψυχία αυτός ο πρόεδρος, μπράβο!- και λόγω του περιορισμένου …4. Σεμινάριο με θέμα την αντιμετώπιση της κρίσης και τις σχέσεις με τους πελάτες, προσφέρει η ΕΕΔΕ για τους επιχειρηματίες και …5 EBEA: Δωρεάν σεμινάρια για την κρίση – EBEA dorean seminaria gia tin krisi. 6. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΜΜΕ Σεμινάρια ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ Επιδοτούμενα Σεμινάρια … Τώρα η Primus προσφέρει τη δυνατότητα παροχής των σεμιναρίων της υπό την …7. Οικονομικά της κρίσης – όροι και βασικές έννοιες. – Α.Ε.Π. – Έλλειμμα – Δημόσιο Χρέος – Πληθωρισμός – Ανεργία – Ανταγωνιστικότητα – Δημοσιονομική Πολιτική …8. 4ο Κοινό Σεμινάριο Συνταγματικού Δικαίου Ημερίδα Ομίλου Μάνεσης ‘Διεθνής οικονομική κρίση, Ευρώπη Ελλάδα…9. Οι εταιρίες Alpha Plan Consultants και Business Support Services, διοργανώνουν ένα νέο εκπαιδευτικό σεμινάριο με θέμα: “Διέξοδο στην Οικονομική Κρίση”… και πάει γράφοντας και…λέγοντας. Ένοιωσα ήσυχος και ήρεμος ότι είχα γύρω μου ένα ολόκληρο κόσμο επιτελικά διαμορφωμένο και ανασκουμπωμένο να μάχεται και να αξιοποιεί τις όποιες δυσκολίες με τρόπο αποτελεσματικό. Τόσοι πολλοί, σαν τον Θησέα να οδηγήσουν την καταπονημένη κοινωνία στην έξοδο του τούνελ, του λαβίρυνθου, τέλος πάντων. Ζούσα ένα όνειρο; Και η γενική μου ψυχολογική κατάσταση, η εθνική μου κατάθλιψη, η σεξουαλική μου υγεία, η ισορροπία των παιδιών; Τα δίδακτρα, η κομμένη ΔΕΗ, το χρέος στο φαρμακείο, η φραγή στο κινητό. Προσπάθησα να θυμηθώ το κόλπο στην ταινία του Illusionist του μάγου, πριν τον συλλάβουν «εν ονόματι της Αυτού Μεγαλειότητος του Αυτοκράτορα της Αυστρίας για διασπορά ψευδών ειδήσεων». Για να μην καίω σπαρματσέτα ή «δανεικά» κεριά από την εκκλησία της ενορίας Μέχρι και το ερωτηματολόγιο του Ινστιτούτου Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας σκέφτηκα ότι δεν χρειαζόταν να το απαντήσω. Αφού τόσος κόσμος δουλεύει για μένα, γιατί, γιατί να φοβηθώ αφού δεν έμεινα μονάχος…Καλά, και η Αθήνα των πολλών ταχυτήτων; οι πάνω από την Πατησίων και οι αποκάτω της Γ’ Σεπτεμβρίου; Στο μανάβη, το άκουσα αυτό. Στην περιοχή, λέει, δεν χρειάζεται το πανάκριβο τείχος του αίσχους, αυτό για την παρέλαση αύριο. Εδώ τα τείχη έχουν χτιστεί από «μόνα» τους. Τι από μόνα τους δηλαδή, κάποιοι έβαλαν χεράκι και ποδαράκι, πολλά χεράκια και πολλά ποδαράκια, για να χτιστούν τείχη πολλά τείχη, άλλα για τους Πακιστανούς, κάτω από την Καλύμνου, άλλα για τους «εξ Αφρικής», κάτω και δίπλα στην Αριστοτέλους και πέρα στη Φυλής –εκεί που… κύλαγε το τσέρκι, στην οδό Φυλής, και…γέλαγε η Μαρία -, άλλα για τους πρώην ανατολικούς, Πολωνούς, Τσέχους, Ουκρανούς, Αλβανούς και λοιπούς εμιγκρέδες, γνωστούς, άγνωστους και φίλους ακόμα. Και ο δρόμος της Αγίου Μελετίου, στο ρόλο του σύνορου, του χερσαίου σύνορου. Κάτι σαν τους δρόμους του νερού στο Δούναβη, τηρουμένων των αναλογιών, βέβαια. Κι ανάμεσα τους, εγκιβωτιωμένοι σκυθρωποί, αλλά σε καμια περίπτωση τοξικομανείς της κρίσης, οι εναπομείναντες ελλαδίτες, της πάλαι ποτέ πολύβουης και πολυάνθρωπης περιοχής –αυτή την περιοχή που ύμνησε ο Γιανναράς και στιχοποίησε ο Λευτέρης Παπαδόπουλος. Αυτής της περιοχής οι πολυκατοικίες, είναι μισές, είναι βουβές και παγωμένες με τα μισά και βάλε διαμερίσματα άδεια. Εκεί να δεις, ευάερα και ευήλια ανατολικομεσημβρινά ρετιρέ ξενοίκιαστα για πάνω από ενάμισυ χρόνο. Τόσα πολλά πολύχρωμα «ενοικιάζεται» και «πωλείται», πρώτη φορά βλέπω στη ζωή μου. .
    Έχουν όλα αυτά σχέση με την οικονομική κρίση; Έχουν και παραέχουν στη ζωή των αποκάτω. Όταν ξεχνάς το κερί αναμένο και κινδυνεύεις να καείς. Όταν το κοτόζουμο στη γκαζιέρα είναι μόνο ζουμί με υπολείματα από τον καθαρισμό των κοτόπουλων της κεντρικής αγοράς, για μυρωδιά. Όταν ο φαρμακοποιός εκτός από την τόγκα, σου προτείνει το γενόσημο –τι λέξη κι αυτή. Αντίθετα δεν έχουν σχέση όσοι ονειρευόνται μέσω της πεζοδρόμησης της Πανεπιστημίου να χτίσουν, επιτέλους τον πολυπόθητο κήπο. Όχι του λαού που έλεγε, τότε ο Όθωνας. Η πλέμπα δεν έχει ανάγκη από κήπους. Άλλωστε, ο τότε μη γενόμενος κήπος είχε άλλους γωγραφικούς άξονες, αλλά την ίδια σκοπιμότητα θα εξυπηρετούσε. Σήμερα, η Πανεπιστημίου είναι το σύνορο. Όχι κάθετα αλλά οριζόντια. Ο καθένας μπορεί να το καταλάβει, αν μια οποιαδήποτε εργάσιμη μέρα –τα Σαββατοκύριακα είναι αλλιώς- επιβιβαστεί στο λεοφωρείο 608 (Ζωγράφου-Γαλάτσι), από το Χίλτον και ταξιδέψει μέχρι τη στάση «ΕΥΔΑΠ», τέρμα Δροσοπούλου με αρχή της Γαλατσίου. Η μία Αθήνα τελειώνει στα Προπύλαια, μετά υπάρχει ένα ανάχωμα, ανάμεσα Ασκληπιού και Χαρ.Τρικούπη, και στον κινηματογράφο Ρεξ αρχίζει η άλλη Αθήνα. Η τρίτη Αθήνα που ανθίσταται ξαναρχίζει από το τέρμα της Δροσοπούλου, προς τη Γαλατσίου.
    Δεν ξέρω, αν αφηγήθηκα με το σωστό τρόπο. Εκείνο που ξέρω είναι ότι θα παρακολουθήσω αυτή τη σειρά σεμιναρίων για να έχω κάτι να πω σε όλους αυτούς της αποκάτω Αθήνας που αγωνιούν και φεύγουν και αδειάζουν τα μαγαζιά τους, και κλείνουν τις μικρές τους επιχειρήσεις. Θα παρακολουθήσω τη σειρά σεμιναρίων για να μάθω και γω πώς θα δημιουργηθούν αναχώματα στην άλλου τύπου ερημοποίηση ενός μεγάλου κοματιού της πόλης. Πώς θα ανασυσταθεί και θα ανασυγροτηθεί με πνοή καινούριας ζωής, από τους παλιούς και τους νέους της κατοίκους και γείτονες πως θα ξαναγεμίσουν οι πενηντάχρονες και εβδομηντάχρονες πολυκατοικίες της με ζωή και μέλλον. Για να μη τραγωδήσουμε τους στίχους του ποιητή: «Δρόμοι παλιοί που αγάπησα και μίσησα ατέλειωτα κάτω απ’ τους ίσκιους των σπιτιών να περπατώ νύχτες των γυρισμών αναπότρεπτες κι η πόλη νεκρή…»

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s