ΑΦΙΕΡΩΜΑ-6: Ένας κοσμοπολίτης και διεθνιστής Εβραίος

Standard

του Άνσελ Πφέφερ

Ο «Χομπσμπάουμ δεν ήταν ένας Εβραίος ιστορικός. Ήταν ένας ιστορικός που έτυχε να είναι Εβραίος», είπε ο καθηγητής Ντόναλντ Σασούν, μαθητής, φίλος και συνάδελφος του.

Ο Χομπσμπάουμ αποκαλούσε τον εαυτό του «μη εβραίο Εβραίο, «αποφεύγοντας την ταμπέλα «αυτο-μισούμενος Εβραίος». Προτίμησε να επικεντρωθεί στα επιτεύγματα των χειραφετημένων Εβραίων της Ευρώπης αντί να εγκύψει στα δεινά τους. Το 2002, στην αυτοβιογραφία του Συναρπαστικά χρόνια, έγραφε: «Δεν έχω καμία συναισθηματική σχέση με τις τελετές της θρησκείας των προπατόρων και ακόμη λιγότερο με το μικρό, μιλιταριστικό, πολιτισμικά μίζερο και πολιτικά επιθετικό έθνος-κράτος, που ζητά την αλληλεγγύη μου για φυλετικούς λόγους».

«Ήταν σίγουρα αντισιωνιστής», είπε ο Σασούν. «Χρησιμοποιούσε αυτή τη λέξη, που για τον ίδιο όμως σήμαινε ότι δεν συμμεριζόταν την ιδέα του εβραϊκού εθνικισμού για ένα εθνικά καθορισμένο κράτος στην Παλαιστίνη. Γι’ αυτόν, το να είσαι Εβραίος σήμαινε να είσαι κοσμοπολίτης και αντιεθνικιστής. Μισούσε κάθε είδος εθνικισμού, συμπεριλαμβανομένου των εβραϊκού. Ήταν κομμουνιστής, επειδή ανέκαθεν πίστευε ότι ο κομμουνισμός ήταν ένα διεθνιστικό κίνημα». […]

Η ιστορική και θεωρητική κριτική του σιωνισμού  εξελίχθηκε σε σοβαρή διαφωνία με την τρέχουσα πολιτική του Ισραήλ. Τον Φεβρουάριο του 2007, ο Χομπσμπάουμ ήταν ένα από τα πρώτα ονόματα στο κείμενο που υπέγραψαν οι Ανεξάρτητες Εβραϊκές Φωνές, μια ομάδα επιφανών Εβραίων Βρετανών, οι οποίοι υποστήριζαν ότι το εβραϊκό κατεστημένο φιμώνει όσους επικρίνουν την πολιτική του Ισραήλ έναντι των Παλαιστινίων.

Όσοι γνώρισαν τον Χομπσμπάουμ, λένε ότι, παρά τη δυσφήμιση που έχουν υποστεί πολλά από όσα θεωρούνται αγγλική παράδοση, ένιωθε πολύ δεμένος με τη χώρα στην οποία ήρθε στο 1933, ότι «ένιωθε εντελώς Άγγλος». Όμως, ενώ η Αγγλία ήταν το άσυλό του και ο κομμουνισμός η ιδεολογία που ασπάστηκε, την εβραϊκή ταυτότητα δεν την είχε διαλέξει. Ίσως αυτός είναι ο λόγος που, τελικά, υπήρξε πιο γενναιόδωρος και επιεικής με τις δύο ταυτότητες που επέλεξε, ενώ επιδίωκε να επαναπροσδιορίσει τους όρους της ταυτότητας με την οποία γεννήθηκε, απαρνούμενος τη σχέση του με μια δεύτερη χώρα και μια ανταγωνιστική ιδεολογία.

Μια σκέψη σχετικά μέ το “ΑΦΙΕΡΩΜΑ-6: Ένας κοσμοπολίτης και διεθνιστής Εβραίος

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s