Η νύχτα είναι βαριά

Standard

ΕΡΤ: Η ΟΘΟΝΗ ΒΟΥΛΙΑΖΕΙ, ΣΑΛΕΥΕΙ ΤΟ ΠΛΗΘΟΣ-5

του Σπύρου Παπαδόπουλου («το βυτίο»)

 occupyΑνακάλυψα τον ποιητή Θωμά Γκόρπα πριν από τέσσερα χρόνια. Από τότε διαβάζω και ξαναδιαβάζω τα ποιήματά του, γιατί σ’ αυτά βλέπω την πόλη, τα λαϊκά τραγούδια, τις διαδρομές στις λεωφόρους και τις επιστροφές στο χωριό, όπως πουθενά αλλού. Κάποτε, έψαξα να δω το πρόσωπο αυτού του ανθρώπου, τον ήχο της φωνής του και τον τρόπο που μιλούσε. Συνάντησα λοιπόν τον Θωμά Γκόρπα στο διαδικτυακό αρχείο της ΕΡΤ. Παρατηρούσα, για ώρα, τον τρόπο που μιλούσε για το πανηγύρι του Αϊ-Συμιού στο Μεσολόγγι. Κοιτούσα τον ποιητή και ήταν σα να διάβαζα ένα ακόμη ποίημά του, ανέκδοτο, κρυφό, χαμένο για χρόνια σε κάποιο συρτάρι. Αισθανόμουν τυχερός που βρήκα αυτή την εκπομπή.

Σήμερα, δεν μπορείς να μπεις στο ert-archives να δεις κι εσύ τον Θωμά Γκόρπα, μετά από απόφαση του πρωθυπουργού και ανακοίνωση του συμπαρουσιαστή τής Ρούλας Κορομηλά. Η σελίδα του Αρχείου στο δίκτυο γράφει «δεν είναι δυνατή η σύνδεση», η οθόνη στην τηλεόραση δείχνει απλώς μαύρο.

Δεν θα έπρεπε να αποτελεί βέβαια έκπληξη αυτή η εξέλιξη. Από καιρό, η Νέα Δημοκρατία ασκεί εξουσία παραδίδοντας μαθήματα αυταρχισμού, από στελέχη με κυρίαρχη ιδιότητα αυτή της τηλεπερσόνας. Στον τηλεορασόπληκτο, γεμάτο ηθικολογίες, λόγο της δεν διακρίνουμε πια μόνο το κλασσικό «Πατρίς-Θρησκεία-Οικογένεια». Διακρίνουμε το εξώφυλλα της Espresso, την υστερία και τον ρατσισμό των μεσημεριανάδικων, τον τρόμο και την ειρωνεία των κεντρικών δελτίων ειδήσεων. Οι κυβερνώντες καταλαβαίνουν μόνο από ριάλιτι, ειδήσεις στο Star και εκπομπές του Θέμου Αναστασιάδη. Συνεπώς, δεν μας κάνει εντύπωση που το «Παρασκήνιο», οι «Ανιχνεύσεις», ο «Εξάντας» και τα τυχαία ντοκιμαντέρ που πετυχαίνεις αργά τη νύχτα, με θέματα που κυμαίνονται από την Εθνική Αντίσταση μέχρι τη βαλκανική μουσική, δεν τους λένε απολύτως τίποτα.

Το μαύρο που έπεσε στην ΕΡΤ δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένα ακόμη επεισόδιο, μια ακόμη στάση στη μεγάλη κατηφόρα προς τον αυταρχισμό. Δεν ξέρω αν έχει μεγάλη σημασία να θυμόμαστε τον ήχο της Αθλητικής Κυριακής, το ντοκιμαντέρ για τον Μόραλη που είδαμε στη ΝΕΤ, το ανοιχτό πουκάμισο του Καστοριάδη ή τη φωνή του Πάνου Γεραμάνη. Δεν χρειάζεται να μελαγχολήσουμε, σκεπτόμενοι τι είδαμε, τι μάθαμε, τι ακούσαμε και εντέλει τι, μάλλον, χάσαμε. Στην πρώτη εκπομπή του Γεραμάνη στο Δεύτερο, μετά από μια σοβαρή περιπέτεια της υγείας του, αμέσως μετά τον γνωστό και γλυκό ήχο του μπουζουκιού, ο παραγωγός είχε ξεκινήσει λέγοντας ότι στην Εντατική «η νύχτα είναι βαριά».

Η νύχτα είναι βαριά, πολύ βαριά εδώ και καιρό σ’ αυτό τον τόπο και δεν περιμέναμε το μαύρο της ΕΡΤ για να το καταλάβουμε. Η νύχτα είναι βαριά, αν είσαι μετανάστης, ομοφυλόφιλος, φτωχός, αδύναμος, άρρωστος, άνεργος ή επισφαλώς εργαζόμενος. Η νύχτα είναι βαριά, αν είσαι δέντρο στη Χαλκιδική, παραλία στην Αττική, ρυάκι, τρεχούμενο νερό στην Εύβοια. Η νύχτα είναι βαριά και δεν ωφελεί πια να σηκώνουμε το χέρι έντρομοι, κάνοντας διαπιστώσεις: «Κλείσαν την ΕΡΤ, αυταρχισμός», «κι άλλη πράξη νομοθετικού περιεχομένου, αυταρχισμός», «θέλουν να εξαιρέσουν απ’ τον αντιρατσιστικό τις κρατικές υπηρεσίες», «κάνουν μαζική συλλογή DNA» και πάει λέγοντας. Δεν ωφελεί να διαπιστώνουμε άλλο τον αυταρχισμό. Δεν ωφελεί να λέμε «μην τολμήσεις να την κλείσεις».

Δεν πρόκειται να κάνει πίσω αυτή η μαύρη Δεξιά· κι αν κάνει κάπου πίσω, θα κάνει αλλού άλματα μπροστά. Δεν ωφελεί να δείχνουμε τη μαύρη νύχτα. Είναι ώρα να την πολεμήσουμε και να βγούμε απ’ αυτή. Είναι ώρα να βεβαιωθούμε ότι ο Θωμάς Γκόρπας δεν θα υπάρχει μόνο στο ράφια της βιβλιοθήκης μας. Είναι ώρα να πούμε ότι δεν θα ζούμε μόνο με τα τηλεοπτικά πλυντήρια του φασισμού. Να το πούμε και να το κάνουμε.

 

Ο Σπύρος Παπαδόπουλος διατηρεί το μπλογκ «το βυτίο» http://tovytio.wordpress.com/)

 

Μια σκέψη σχετικά μέ το “Η νύχτα είναι βαριά

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s