Επιστολή της αλυσίδας Public

Standard

Απάντηση στο άρθρο της Ι. Μεϊτάνη «Μεγάλες προωθήσεις» («Ενθέματα», 11.5.2014)

(η ανταπάντηση της Ιωάννας Μεϊτάνη στο τέλος του post)

Λάβαμε και δημοσιεύουμε την παρακάτω επιστολή  της αλυσίδας καταστημάτων Public:

Έργο του Τζωρτζ Γκρος

Έργο του Τζωρτζ Γκρος

Η αλυσίδα καταστημάτων Public δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά από το 2005 κάνοντας αισθητή παρουσία της λόγω της μεγάλης γκάμας προϊόντων που διαθέτει, αλλά και του υψηλού επιπέδου εξυπηρέτησης που προσφέρει στον καταναλωτή. Μέσα από ένα διευρυμένο δίκτυο που αριθμεί 44 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα, τα Public προσδοκούν να διευκολύνουν την πρόσβαση του καταναλωτή σε αγαθά που αποτελούν μέρος του σύγχρονου πολιτισμού. Παράλληλα, μέσα από περισσότερες 540 εκδηλώσεις βιβλίου και μουσική το χρόνο, φροντίζουν να λειτουργούν ως εστίες πολιτιστικού ενδιαφέροντος.

Είναι προφανές ότι για εμάς, η τεχνολογία, το βιβλίο, η μουσική δεν αποτελούν αντίθετες τάσεις, όπως συμβαίνει και στο εξωτερικό από άλλες αλυσίδες (βλ. Fnac). Είναι στοιχεία πολιτισμού και μπορούν όχι μόνο να συνυπάρχουν, αλλά και να αλληλοσυμπληρώνονται. Αυτή είναι η φιλοσοφία των καταστημάτων μας, την οποία επιτρέψτε μας να επισημάνουμε τιμούν με την προτίμησή τους εκατοντάδες χιλιάδες επισκεπτών και αναγνωστών ημερησίως.Άλλωστε, το γεγονός ότι τα Public εμπορεύονται προϊόντα τεχνολογίας ή εισιτήρια για θεάματα, δεν στάθηκε εμπόδιο να γίνουν ο νούμερο 1 προορισμός για το βιβλίο σε όλες τις κατηγορίες βιβλίου, από τη μαγειρική μέχρι την ποίηση και το δοκίμιο.

Έχοντας επίγνωση της φύσης του οργανισμού μας κι εμπιστοσύνη στο αναγνωστικό κριτήριο του κοινού (σε αντίθεση με εσάς), σχεδιάσαμε τα «Βραβεία Βιβλίου Public». Στόχος της διοργάνωσης είναι να αποτυπώσουν με γνησιότητα τις αναγνωστικές του επιλογές, γι αυτό και σε κανένα στάδιο της διαδικασίας δεν παρεμβάλλεται κριτική επιτροπή, είναι ο μοναδικός θεσμός για το βιβλίο που δίνει ‘βήμα’ αποκλειστικά και μόνο στον αναγνώστη.

Στο διαγωνισμό έλαβαν μέρος περισσότερα από 1.000 βιβλία με επιλογές από τους ίδιους τους εκδότες (που ξεπέρασαν τους 100), αριθμός ικανός να αντιπροσωπεύσει το σύνολο σχεδόν της εκδοτικής παραγωγής για το 2013. Ως εκ τούτου, ο όρος «κάποιοι εκδοτικοί οίκοι» δημιουργεί λανθασμένες εντυπώσεις στους αναγνώστες της εφημερίδας σας, καθώς δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και συνάμα προσβάλει το σύνολο του εκδοτικού κλάδου για τις επιλογές των βιβλίων.

Χωρίς να είμαστε βέβαιοι ότι αντιλαμβανόμαστε πλήρως τον όρο «τυχαίο κοινό» που χρησιμοποιείτε για να χαρακτηρίσετε τους αναγνώστες που συμμετείχαν, επισημαίνουμε ότι η διαδικασία ψηφοφορίας είναι ανοιχτή σε όλους τους αναγνώστες και διεξάγεται τόσο ηλεκτρονικά, όσο και με επίσκεψη στα καταστήματά μας, στα τμήματα βιβλίου.

Το τι σας αφήνει αδιάφορη, λίγο μας αφορά. Δεν μπορούν τα πάντα να αφορούν όλους. Είμαστε ευτυχείς που 52.000 άνθρωποι θεώρησαν ότι ο συγκεκριμένος θεσμός τους αφορά και μπήκαν στη διαδικασία να συμμετάσχουν. Αυτό που προκαλεί έκπληξη ωστόσο, είναι η καταφανής αμφισβήτηση του αναγνωστικού κριτηρίου του κοινού από την πλευρά σας. Αναρωτιόμαστε λοιπόν, σε ποιον απευθύνονται τα βιβλία και ποιες προϋποθέσεις πρέπει να πληρούν οι αναγνώστες για να δικαιούνται να έχουν άποψη για αυτά;

Το βιβλίο δεν απευθύνεται στους λίγους. Ο πολιτιστικός του ρόλος δεν εξαντλείται στις σελίδες συγκεκριμένων τίτλων, παρά εκτείνεται στους τρόπους με τους οποίους μπορεί να ψυχαγωγήσει τον αναγνώστη και να βελτιώσει την καθημερινότητά του.  Έτσι, μια ποιητική συλλογή, ένα διήγημα ή μια καλή συνταγή μαγειρικής μπορούν να αποτελούν παραδείγματα στοιχείων πολιτισμού.   Δεν συμφωνούμε λοιπόν με την τοποθέτηση ότι τα βιβλία μαγειρικής δεν έχουν θέση σε έναν θεσμό για το βιβλίο, και ποιος το λέει, και ποιος το αποφασίζει και με τι ειδικό βάρος;

Καταλήγοντας, σημειώνουμε ότι για εμάς όλα τα βιβλία έχουν αξία, πολιτιστικό αντίκτυπο (σημαντικό ή λιγότερο σημαντικό) και ειδικό βάρος (περισσότερο ή λιγότερο). Η αξία του έργου του κ. Ευτύχη Μπιτσάκη είναι αδιαμφισβήτητη, αναγνωρισμένη από την επιστημονική κοινότητα και δεν «απειλείται» από τη συμμετοχή σε ένα θεσμό που μπορεί να το «προτείνει» σε ένα κοινό που ενδεχομένως μέχρι σήμερα να μην το γνώριζε.

Κατά τη γνώμη μας, αυτό μπορεί να είναι το κέρδος «του κόσμου των γραμμάτων». Ότι δηλαδή μέσα από ένα θεσμό που απευθύνεται σε «τυχαίο κοινό,» όπως εσείς το χαρακτηρίσατε, δίνεται η ευκαιρία σε αναγνώστες που ενδιαφέρονται «για εγχειρίδια πρακτικής ψυχολογίας» να συναντήσουν κι άλλα πιο σύνθετα αναγνώσματα.

Αναφορικά με τον πρόλογο του κειμένου σας διευκρινίζουμε τα ακόλουθα: Τα καταστήματά μας, υποδέχονται καθημερινά εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες, ανάμεσά τους και άτομα με ειδικές ανάγκες. Προτεραιότητά μας είναι ο επισκέπτης να αισθάνεται φιλόξενα στους χώρους μας γι’ αυτό, στο πλαίσιο του εφικτού, λαμβάνουμε μέτρα που θα βοηθήσουν την περιήγησή του μέσα σε αυτούς. Αν είχατε επισκεφθεί για παράδειγμα το κατάστημά μας στο Σύνταγμα, θα γνωρίζατε ότι διαθέτει ράμπα για αναπηρικό αμαξίδιο,  χαμηλά έπιπλα, ανελκυστήρες ακόμη και σημάνσεις σε κώδικα Μπράιγ. Αυτό βέβαια δεν είναι εφικτό παντού, αλλά δεν οφείλεται σε εμάς αλλά στη νομοθεσία σε σχέση με τα ακίνητα. Θα σας προτείναμε λοιπον να ασχοληθείτε με αυτό το θέμα αν θέλετε να κινηθείτε σε πιο σωστή κατεύθυνση, θα βοηθούσε κι εμάς αλλά και άλλα καταστήματα

Σε ότι αφορά τα σχόλιά περί «χαμηλών μισθών», «πλήρους ελαστικοποίησης του ωραρίου» επιφυλασσόμαστε να απαντήσουμε, όταν κι εφόσον τα γραφόμενά σας θα είναι συγκεκριμένα και δεν θα στηρίζονται σε φήμες καθώς τίποτα από όσα γράφετε δεν ισχύει.

Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε πρόσθετη πληροφορία ή διευκρίνιση.

Ευχαριστούμε

  [PUBLIC]

 

Η ανταπάντηση της Ιωάννας Μεϊτάνη:

 

Διάβασα με προσοχή την απάντηση του Public. Και, για μένα τουλάχιστον, ενισχύει όσα έγραφα στο σχόλιό μου, καθώς βάζει ένα ακόμη λιθαράκι στην εξίσωση του πολιτισμού με το μάρκετινγκ και την εμπορική επιτυχία — εξίσωση στην οποία βασίζεται και η προωθητική ενέργεια με τον τίτλο «Βραβεία Βιβλίου Public». Κατανοώ, ασφαλώς, την αγωνία της διοίκησης των Public να απαντήσει σε ό,τι μπορεί να αποδομεί τη βιτρίνα του «πολιτισμού»: η προωθούμενη εξίσωση της εμπορικής επιτυχίας με τον πολιτισμό ευνοεί τέτοιου είδους πολυκαταστήματα και τη λογική του σούπερ μάρκετ, άρα είναι κρίσιμο «να βγει» η εξίσωση. Όσο για τις εργασιακές σχέσεις, πιστεύω, πραγματικά, ότι αν έστρεφε η διοίκηση του Public έστω και λίγη από τη έντονη δραστηριότητά της στη βελτίωση των συνθηκών εργασίας στα καταστήματα, θα περίττευε να απαντήσει δημοσίως.

Ιωάννα Μεϊτάνη

 

 

 

Μια σκέψη σχετικά μέ το “Επιστολή της αλυσίδας Public

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s