Για τον ρατσισμό των κοινωνιών μας

Standard

 του Παναγιώτη Νούτσου

Xαρακτικό του Lasar Segall

Xαρακτικό του Lasar Segall

Ο κεντρικός προβληματισμός του παρόντος βιβλίου (Για τον ρατσισμό των κοινωνιών μας) προϋποθέτει τα εξής «χρονο-τοπία» για την επώασή του: α) Δυτικό Βερολίνο (1973-1975), β) Παρίσι (1987/88, 1990), γ) Αυστραλία (1994/95, 1998), δ) Ενωμένες Πολιτείες (1995, 1999, 2012), χωρίς να αυτονομήσω συναφώς τα εβδομαδιαία τουλάχιστον ταξίδια σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές χώρες, στην Ιαπωνία, την Αίγυπτο, τα Ενωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Λατινική Αμερική.

   Οι επιμέρους εστίες ιδεών που τροφοδότησαν αυτόν τον προβληματισμό είναι, αυτοτελώς και αλληλοπλεκόμενες, οι εξής (αλφαβητικά για να μην υπονοηθεί οποιαδήποτε «ιεράρχηση»): αγορατολμία, αγοραφοβία πολιτική, αγοραφοβία τηλεοπτική, άλλος, Ανατολή-Δύση, αντιβία, αντίδοτα, αντι-κοινωνία, απο-αποικιοποίηση, αποκλεισμός κοινωνικός, αποξένωση, άστεγοι, ατομικότητα, αυτοδιαχείριση, αυτοκρατορία, αυτονομία, βαρβαρότητα, βία, βιοπολιτική, Βιοτεχνολογία, Γνωσιοανθρωπολογία, διασπορά, διαφορά, δικαιώματα, εθνικοσοσιαλισμός, έθνος, εθνότητα, εκπαίδευση, διαπολιτισμική ή διπολιτισμική εξουσία, ετερότητα, ετεροτοπία, Ευρώπη, ευτοπία, ζώων δικαιώματα, ηγεμονία, ιδεολόγημα, ιδεολογικών μορφών κριτική, ιθαγένεια πολιτιστική, καθημερινότητα, κίνημα κοινωνικό, κοινή γνώμη, κοινός νους, κοινότητα φαντασιακή, κοινοτισμός, κοινωνία πολιτών, Κοινωνιοβιολογία, κοσμοπολιτισμός, κράτος-έθνος, κρίση, λαϊκισμός, μετανάστευση, μειονότητα, μεταδιπολική εποχή, μη πολίτες, νέα τάξη πραγμάτων, νεο-ναζισμός, οικολογία πολιτισμική, Ολοκαύτωμα, ορθό πολιτικώς, ουτοπία, παγκοσμιο-ποίηση, παράδοση, περιθώριο, πολίτη ιδιότητα, πολιτισμός, πολυπολιτισμός, προκαταλήψεις, σύνορα, σύστημα, ταυτότητα, τηλεξουσία, τοπικότητα, υβριδικότητα, φασισμός, φυλή, φύλο, χειραφέτηση, χρόνος διαθέσιμος και εργάσιμος.

   Έτσι, οργανώθηκαν συνέδρια, δημοσιεύτηκαν επιμέρους επιστημονικές εργασίες και αυτοτελείς μονογραφίες, από το 1979 έως το 2013, χωρίς να παραλείπω τις δεκάδες των εργασιών που εκπόνησαν φοιτητές και φοιτήτριες στο πλαίσιο του φροντιστηρίου του μαθήματος: «Κοινωνική και πολιτική φιλοσοφία», πράγμα που σημαίνει ότι αυτή η θεματική αποτέλεσε και αντικείμενο της διδασκαλίας μου. Προσθέτω ιδίως τη σειρά των διαλέξεων: «“Νεοναζισμός”: αναβίωση του χιτλερικού παρελθόντος ή νέο κοινωνικό φαινόμενο;» που πραγματοποίησα κατά τα έτη 1993 και 1994 στην Κω και στα Ιωάννινα ή στη Φλώρινα και την Καλαμάτα. Πριν ολοκληρώσω αυτό το κείμενο αδυνατώ να μην υπομνήσω δύο πρώιμες οριοθετήσεις: η πρώτη αφορούσε τον «ακοινωνιολόγητο “λαϊκισμό”» (1979) και η δεύτερη τον «νομικό “λαϊκισμό”» (1980). Στις σελίδες που ακολουθούν διαγράφεται ο ενιαίος καμβάς των αναλυτικών εγχειρημάτων που έκαναν εφικτή την ενότητα του παρόντος βιβλίου ως προς τον «ρατσισμό» των κοινωνιών μας.

 

_________________

   Ο Παναγιώτης Νούτσος διδάσκει κοινωνική και πολιτική φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Tο άρθρο είναι ο Πρόλογος του βιβλίου του «Για τον ρατσισμό των κοινωνιών μας», που κυκλοφορεί αυτές τις μέρες από τις εκδόσεις Παπαζήση.

 

                                                                                                              

 

 

Μια σκέψη σχετικά μέ το “Για τον ρατσισμό των κοινωνιών μας

  1. Πίνγκμπακ: Για τον ρατσισμό των κοινωνιών μας | Ελεύθερη Λαική Αντιστασιακή Συσπείρωση

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s