Από τη Βεργίνα στην Αμφίπολη: Πρώτα ως τραγωδία, μετά ως φάρσα

Standard

Το άρθρο του Γιάννη Χαμηλάκη πρωτοδημοσιεύτηκε ένα χρόνο περίπου πριν, στα «Ενθέματα» (1.9.2013). Δυστυχώς, διατηρεί αμείωτη την επικαιρότητα και τη σημασία του, και έτσι το αναδημοσιεύουμε

AΡΧΕΙΟ ΕΝΘΕΜΑΤΩΝ 2010- 8.5.2016

του Γιάννη Χαμηλάκη

Mποστ, «Ο Μεγαλέξανδρος με την αδελφή του την Γοργώνα» Mποστ, «Ο Μεγαλέξανδρος με την αδελφή του την Γοργώνα»

Αμφίπολη Σερρών, Αύγουστος 2013: Η «εθνική αρχαιολογία» σε νέες, ηρωικές περιπέτειες. Ή μήπως όχι και τόσο νέες; 1977-2013, σα να μην πέρασε μια μέρα. Ξανά ένας τύμβος, ένα «μοναδικό» ταφικό μνημείο (γνωστό στους αρχαιολόγους ήδη από τη δεκαετία του ’60), ξανά η βιαστική συσχέτιση με έναν «σημαντικό» νεκρό που εμμέσως πλην σαφώς κατονομάζεται, ξανά οι ομολογημένες ή κρυφές ελπίδες για μια συγκλονιστική αποκάλυψη, ξανά οι από Βορράν εχθροί –αντίπαλοι στη μάχη των συμβόλων– που καραδοκούν.

Παρά τις έστω και καθυστερημένες αντιδράσεις των ανασκαφέων και την ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού που τονίζει πως, σ’ αυτό το στάδιο τουλάχιστον, «οποιαδήποτε ταύτιση με ιστορικά πρόσωπα στερείται επιστημονικής τεκμηρίωσης και είναι παρακινδυνευμένη», άλλη μια κάθοδος στον κόσμο των «επιφανών» νεκρών προετοιμάζεται· άραγε, άλλο ένα δράμα δημόσιας ονειρικής αρχαιολογίας βρίσκεται εν τη γενέσει; Πάντως η στιγμή της αποκάλυψης προετοιμάζεται με «γοργό ρυθμό γιατί…

Δείτε την αρχική δημοσίευση 334 επιπλέον λέξεις

2 σκέψεις σχετικά με το “Από τη Βεργίνα στην Αμφίπολη: Πρώτα ως τραγωδία, μετά ως φάρσα

  1. Τόσο πολύ άρεσε σε κάποιους η χολή του τύπου «να ψοφήσει η κατσίκα του γείτονα» του περσινού άρθρου ώστε το αναδημοσιεύετε κιόλας, «σα να μην πέρασε μια μέρα»; Πόθεν «τραγωδία» η Βεργίνα; Δεν ήταν «μοναδικά» τα ευρήματα της Μεγάλης Τούμπας; τι ήταν; μπανάλ; Και γιατί «φάρσα» ο Τύμβος Καστά, προτού ακόμη αποκαλύψει το περιεχόμενό του; Επειδή δηλαδή ο Σαμαράς έβγαλε τρεις χιλιάδες φωτογραφίες στην ανασκαφή, αυτό σημαίνει πως η ανασκαφή είναι φάρσα; Και γιατί είναι ντροπή να ονειρεύεσαι ότι θα βρεις επιφανείς νεκρούς; Όταν βρέθηκαν τα οστά του Ριχάρδου του Γ’ στην Αγγλία, γράφτηκαν άραγε τόσες ειρωνείες; Η ειρωνεία, όταν δεν είναι δικαιολογημένη, και όταν είναι ασυμπαθής, είναι εξόχως αντιπαθής.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s