Αρχαιολογικοί Διάλογοι 2015

Standard

Διάλογοι με μεγάλη (και όχι μόνο αρχαιολογική) σημασία

Αθήνα, 9, 10 και 11 Ιανουαρίου (το πρόγραμμα στο τέλος του ποστ)

Οι «Αρχαιολογικοί Διάλογοι» είναι ένας νέος θεσμός. Όπως λένε οι οργανωτές, είναι «ένας διαρκής κριτικός και αναστοχαστικός διάλογος για τις αρχαιότητες και την αρχαιολογία στη σημερινή κοινωνία, με βασική του μορφή είναι ένα ετήσιο, ανοικτό συνέδριο, που ταυτόχρονα συνιστά και ταυτόχρονα καλλιτεχνικό γεγονός». Αυτή η συνάντηση κριτικής, θεωρίας και πράξης είναι ανοικτή σε όλους τους αρχαιολόγους (φοιτητές και καθηγητές, διευθυντές και συμβασιούχους, εργαζόμενους/ες και άνεργους/ες, ανεξάρτητα από επιμέρους εξειδικεύσεις και χρονολογικούς, εργασιακούς, θεωρητικούς ή άλλους προσδιορισμούς, πέρα από ιεραρχίες και στεγανά), σε άλλους επιστήμονες (ανθρωπολόγους, ιστορικούς, ιστορικούς της τέχνης, μουσειολόγους, αρχιτέκτονες, καλλιτέχνες) αλλά και όποιον/α θέλει να συνεισφέρει στη συζήτηση για το ρόλο και τη σημασία των αρχαιοτήτων και της αρχαιολογίας σήμερα.

Οι Αρχαιολογικοί διάλογοι 2015 οργανώνονται την Παρασκευή 9 (9.00-14.00, 15.00-20.00), το Σάββατο 10 (9.00-14.00, 15.00-19.30), και την Κυριακή 11 Ιανουαρίου (9.30-14.00-15.00-21.00) στην Αθήνα. Oι εργασίες περιλαμβάνουν συζητήσεις, ανακοινώσεις, προβολές, εργαστήρια και διεξάγονται παράλληλα στο Αμφιθέατρο Άλκη Αργυριάδη (Προπύλαια), το Μουσείο Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών (Θόλου 5, Πλάκα), Κτίριο Συλλόγου Ελλήνων αρχαιολόγων (Ερμού 134-136), Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων (Ακαδημίας 50).

Πάμπλο Πικάσο, «Στούντιο», 1925

Πάμπλο Πικάσο, «Στούντιο», 1925

Πιστεύουμε ότι το εγχείρημα είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον και σημαντικό. Όχι μόνο επειδή άξιοι άνθρωποι, νέοι και νέες οι περισσότερες, από διαφορετικές αφετηρίες πήραν την πρωτοβουλία. Αλλά και επειδή η προσπάθεια ανοίγματος στην κοινωνία, η προοπτική του διαλόγου θεωρίας, κριτικής και πράξης και ανοίγματος, όταν μάλιστα γίνεται με σοβαρότητα και όχι σοβαροφάνεια, με κέφι και γνώση  είναι κρίσιμη, και πολιτικά και επιστημονικά, πρέπει να ενισχυθεί με κάθε τρόπο. Ήδη διαβάζοντας το (πολυσέλιδο) πρόγραμμα νιώσαμε έναν αέρα ζωντάνιας και ενθουσιασμού να μας συνεπαίρνει. Μιλήσαμε, λοιπόν, για τους Αρχαιολογικούς Διαλόγους 2015,  με δύο μέλη της οργανωτικής Επιτροπής, τους αρχαιολόγους Δημήτρη Πλάντζο (Πανεπιστήμιο Αθηνών) και Γιάννη Χαμηλάκη (Πανεπιστήμιο Σαουθάμπτον).

Στρ. Μπ. 

Η οργανωτική επιτροπή των Αρχαιολογικών Διαλόγων 2015 αποτελείται από τους: Γιώργο Βαβουρανάκη, Δέσποινα Κουτσούμπα, Στέλιο Λεκάκη, Μάρλεν Μούλιου, Δημήτρη Πλάντζο, Γιάννη Χαμηλάκη.

Συνέντευξη του Δημήτρη Πλάντζου και του Γιάννη Χαμηλάκη 

 Ένα ακόμα αρχαιολογικό συνέδριο; Όχι, όσο κατάλαβα από το πρόγραμμα και τη «διακήρυξη». Θα ήθελα να μας εξηγήσετε τις διαφορές.

Γιάννης Χαμηλάκης: Καταρχάς, δεν πρόκειται για συνέδριο, αλλά για ένα νέο θεσμό, μια ανοιχτή συλλογικότητα με συνέχεια, που στόχο της έχει τον διαρκή διάλογο, χωρίς αποκλεισμούς, στεγανά, ιεραρχίες και ταμπού. Πρόκειται για μια κριτική και αναστοχαστική αρχαιολογία που ανοίγει τη συζήτηση για όλα τα μεγάλα συζητήματα που αφορούν το πεδίο, αλλά και για τον κοινωνικό και τον πολιτικό ρόλο της αρχαιολογίας και των αρχαιοτήτων σήμερα: Από την συνύφανση τους με το εθνικό φαντασιακό και την αποικιοκρατική συνθήκη, μέχρι τα ζητήματα των εργασιακών σχέσεων και της αναπαραγωγής των δομών εξουσίας, αλλά και τα θεωρητικά και μεθοδολογικά εργαλεία για την ερμηνεία και την επανανοηματοδότηση του αρχαιολογικού υλικού. Απώτεροι στόχοι μας είναι τόσο η αποαποικιοποίηση του αρχαιολογικού πεδίου, όσο και η διερεύνηση των δυνατοτήτων του. Καθώς η αρχαιολογία έχει να κάνει με την υλικότητα και τη χρονικότητα, δεν αφορά μόνο τις αρχαιότητες αλλά και όλα τα υλικά κατάλοιπα της ανθρώπινης δράσης, από το απώτερο παρελθόν μέχρι και το σήμερα. Για παράδειγμα, η αρχαιολογία του 19ου αιώνα, η αρχαιολογία του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και του Εμφυλίου, αλλά και η αρχαιολογία της οικονομικής και ανθρωπιστικής κρίσης που βιώνουμε σήμερα, μαζί και η αρχαιολογία της μετανάστευσης, είναι αντικείμενα που αναμένουν τους ερευνητές και τις ερευνήτριες τους. Οι Αρχαιολογικοί Διάλογοι λοιπόν, ξαναθέτουν το ερώτημα: Τι σημαίνει αρχαιολογία σήμερα; Σ’ αυτό καλούνται να απαντήσουν όχι μόνο αρχαιόλογοι αλλά και ιστορικοί και ανθρωπολόγοι, μουσειολόγοι, καλλιτέχνες, ιστορικοί και κριτικοί της τέχνης, αλλά και το ευρύτερο κοινό.

Από ποιες ανάγκες γεννήθηκε αυτός ο νέος θεσμός και πώς;

Γιάννης Χαμηλάκης: Όπως είναι γνωστό, και όπως είδαμε πρόσφατα και με την περίπτωση της Αμφίπολης, οι αρχαιότητες και η αρχαιολογία είναι συνεχώς στον κέντρο της προσοχής, και της κοινωνίας και των ΜΜΕ. Όμως, από τη μια τα ασφυκτικά πλαίσια της εθνικής αφήγησης περί του υλικού παρελθόντος, και και από την άλλη ο χαρακτήρας και η λειτουργία των μέσων σπάνια επιτρέπουν μια νηφάλια και σε βάθος, κριτικά και θεωρητικά τεκμηριώμενη συζήτηση για τα εν λόγω φαινόμενα.

Επιπλέον, παρά τον όγκο του αρχαιολογικού έργου που παράγεται στην Ελλάδα, δεν υπάρχουν ουσιαστικά ούτε συνέδρια αλλά ούτε και περιοδικά ευρείας εμβέλειας που να δίνουν έμφαση στην κριτική και τον αναστοχασμό, αλλά και στη σχέση της αρχαιολογίας και των αρχαιοτήτων με την κοινωνία, την πρόσφατη ιστορική διαδικασία και την πολιτική. Τέλος, υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός –ιδιαίτερα νέων ανθρώπων αλλά όχι μόνο– από ποικίλα επιστημονικά πεδία, που διερευνά τα παραπάνω φαινόμενα, που παράγει συχνά πολύ ενδιαφέρον ή και πρωτοποριακό έργο, που όμως δεν έχει τη δυνατότητα ή και δεν τολμά να το παρουσιάσει στα υπάρχοντα συμβατικά συνέδρια και περιοδικά.

Οι Αρχαιολογικοί Διάλογοι φιλοδοξούν να απαντήσουν στις παραπάνω προκλήσεις, να λειτουργήσουν απελευθερωτικά για όλο αυτό τον κόσμο. Γεννήθηκαν μετά την ανοικτή πρόσκληση που απευθύναμε στις αρχές του 2014, αξιοποιώντας και τη διεθνή εμπειρία από ανάλογα εγχειρήματα. Όσοι και όσες συμμετείχαν σ’ αυτές τις συναντήσεις συγκροτούν και τη συντονιστική τους ομάδα, που αποτελείται από πανεπιστημιακούς (φοιτητές και καθηγητές), αρχαιολόγους της Υπηρεσίας (μόνιμους και συμβασιούχους), άνεργους αρχαιολόγους, και συναδέλφους που δουλεύουν σε άλλους χώρους. Οι Αρχαιολογικοί Διάλογοι «ανήκουν» σ’ αυτούς τους ανθρώπους, αλλά και σε όλους και όλες –και είναι πολλές εκατοντάδες– που έχουν ήδη ανταποκριθεί θετικά στην πρόσκληση μας μέσα από το διαδίκτυο. Η βασική μορφή αυτού του θεσμού είναι το ετήσιο συνέδριο, που είναι παράλληλα και καλλιτεχνικό γεγονός. Το πρώτο θα γίνει στην Αθήνα σε λίγες μέρες, ενώ το δεύτερο θα γίνει το 2016 στη Μυτιλήνη. Τα συνέδρια είναι ανοικτά στο κοινό.

 Τι θα λέγατε, με δυο λόγια σε έναν μη ειδικό (κάποιον που δεν είναι, λ.χ. αρχαιολόγος ή φοιτητής αρχαιολογίας) για να τον παρακινήσετε να παρακολουθήσει; 

Δημήτρης Πλάντζος: Με τους Αρχαιολογικούς Διαλόγους φιλοδοξούμε να ξανακοιτάξουμε τη σχέση μας με το παρελθόν πέρα από τα στεγανά των επιστημονικών κλάδων που υπηρετούν τα μέλη της πρωτοβουλίας, που όπως είπε ήδη ο Γιάννης, δεν περιορίζονται αυστηρά στην αρχαιολογία, αλλά εκτείνονται ευρύτερα. Ως επιστήμονες που μελετάμε το παρελθόν –είτε ως καθηγητές στα πανεπιστήμια και τα σχολεία είτε ως δημόσιοι λειτουργοί– οφείλουμε να συγκροτήσουμε τη δική μας, συλλογική και ατομική, σχέση με το παρελθόν και τα υλικά του κατάλοιπα, πέρα από την καταστατική πλέον αρχαιολατρία του ελληνικού δημόσιου λόγου, πέρα από την εθιμοτυπική γραφειοκρατία της «προστασίας και ανάδειξης», πέρα από την μπαναλιτέ του εθνικισμού και τον τετριμμένο πια αισθητισμό της συνέχειας. Πώς όμως μπορεί να γίνει αυτό; Σίγουρα οι κλασικές σπουδές, η προσκόλληση στο γράμμα και το πνεύμα της αρχαιότητας μέσω κειμένων και αντικειμένων που έχουμε μάθει να θαυμάζουμε (αν όχι να λατρεύουμε) δεν επαρκούν. Γι’ αυτό προσκαλούμε την ανατρεπτική ματιά της ανθρωπολογίας, που εκ των πραγμάτων ακολουθεί αντίστροφη πορεία, επικεντρώνοντας στην πρόσληψη φαινομένων και ιδεών και όχι τόσο στην ιστορική αποτίμησή τους. Καλούμε καλλιτέχνες οι οποίοι, ανεπηρέαστοι από τις δικές μας επιστημονικές ή ακόμη και συντεχνιακές δεσμεύσεις μιλούν για το παρελθόν ως κατασκεύασμα του παρόντος, ανιχνεύοντας σε αυτό τη σκιά των δικών μας αντιλήψεων ή ακόμη και εμμονών. Ο ακροατής δεν θα ακούσει επιστήμονες να μιλάνε μεταξύ τους για θέματα που αφορούν έναν στενό κύκλο ειδικών, αλλά έναν διάλογο ανάμεσα σε ανθρώπους που προβληματίζονται για τη σχέση τους με το παρελθόν και τα υλικά του κατάλοιπα.

Και, αντίστοιχα, σε έναν ειδικό;

Δημήτρης Πλάντζος: Όπως καταλαβαίνετε, η ίδια απάντηση ισχύει… και για το δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, την ερώτηση που μόλις μου κάνατε. Οι ιστορικές σπουδές πέρασαν υπερβολικά πολύ χρόνο απομονωμένες κατά ειδικότητα: οι αρχαιολόγοι εδώ, οι ιστορικοί εκεί, οι ανθρωπολόγοι κάπου παραπέρα. Σήμερα, η δικαιολογία της εξειδίκευσης δεν μας απαλλάσσει από την υποχρέωση να απαντούμε σε ολοένα και συνθετότερα προβλήματα, σε αναζητήσεις που γεφυρώνουν το παρελθόν με το παρόν, χωρίς όμως να πέφτουν στην παγίδα της γραμμικότητας και της τελεολογίας.

 Τέλος, θα ήθελα να μας δώσετε το στίγμα των πρώτων Αρχαιολογικών Διαλόγων, που ξεκινάνε  αυτή την Παρασκευή, 9 Ιανουαρίου, στην Αθήνα. 

Δημήτρης Πλάντζος: Βασική μας επιδίωξη είναι να διεξαχθεί ένας ανοιχτός, διεπιστημονικός διάλογος γύρω από τη θεωρία, την πράξη, όσο και την ποιητική της αρχαιολογίας· ένας διάλογος γύρω από το παρελθόν και την ενεργοποίησή του στο παρόν. Δεν ερχόμαστε να μιλήσουμε γι’ αυτά που ξέρουμε ή να επιδείξουμε ήδη κατασταλαγμένες απόψεις, αλλά να θίξουμε αυτά που μας προβληματίζουν, μας διαφεύγουν ή ακόμη και μας φοβίζουν.

Η θεματολογία των Αρχαιολογικών Διαλόγων 2015 περιλαμβάνει συζητήσεις για τον ρόλο της αρχαιολογίας στη συγκρότηση ταυτοτήτων και πεδίων μνήμης, και τον τρόπο με τον οποίο οι σχετικές διαδράσεις μπορούν να μελετηθούν μέσω νεότευκτων επιστημονικών κλάδων όπως η αρχαιολογική εθνογραφία. Θα συζητήσουμε για τον εναγκαλισμό της αρχαιολογίας με την ελληνική Ακροδεξιά, και τις χρήσεις του πολιτισμικού κεφαλαίου της χώρας από τα πιο φοβικά και εσωστρεφή κομμάτια της ελληνικής κοινωνίας. Θα μιλήσουμε για ψηφιακή αρχαιολογία, για γκραφίτι και αναστηλώσεις, μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, αλλά και για την έννοια των «κοινών» και πώς εμπλέκεται με τις παραδοσιακές αντιλήψεις περί αρχαιολογικής έρευνας· στον χώρο της πολιτικής, θα μας απασχολήσει η αυξανόμενη πίεση για την είσοδο ιδιωτών στην πολιτισμική διαχείριση, όσο και μια ενδεχόμενη «αριστερή» πολιτική για την αρχαιότητα· θα υπάρχει μια σειρά από εργαστήρια, αλλά και καλλιτεχνικές εγκαταστάσεις, μέσω των οποίων θα ανιχνεύεται το εικαστικό αποτύπωμα της αρχαιολογικής σκέψης και πράξης στην σύγχρονη κουλτούρα.

***

 

Οι οργανωτές θέλουν να ευχαριστήσουν το Πανεπιστήμιο Αθηνών, τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων και τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων για την παραχώρηση των χώρων όπου θα φιλοξενηθούν οι παράλληλες δράσεις των Αρχαιολογικών Διαλόγων 2015.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 9 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2015

ΠΡΩΙΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΕΣ

Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αμφιθέατρο «Άλκης Αργυριάδης» (Πανεπιστημίου 30)

9:30-11:30      Συνεδρία: Αρχαιότητα και πόλεμοι της μνήμης.9:00-9:30        Εγγραφή συνέδρων

Συντονισμός: Εσθήρ Σολομών.

  1. Μάρλεν Μούλιου, «Λόγος αμφίθυμος. Οι αρχαιότητες στον ημερήσιο τύπο σε κρίσι-μες στιγμές της μεταπολεμικής Ελλάδας».
  2. Ελεάνα Γιαλούρη και Ελπίδα Ρίκου «Σύγχρονη Τέχνη και ‘Δύσκολη’ κληρονομιά. Τρία Παραδείγματα από την Αθήνα».
  3. Στυλιάνα Γκαλινίκη, «Ο εξευγενισμός της μνήμης. Το παρελθόν ως event στη Θεσσαλονίκη του 21ου αιώνα».
  4. Κατερίνα Κωνσταντίνου, «Δωδώνη: Επαναπροσδιορίζοντας την ιερότητα του χώρου».
  5. Ελένη Κοτζαμποπούλου, «Εκθέτοντας το Νεκρομαντείο στον Αχέροντα: Μύθοι, χρήσεις και πραγματικότητες του αρχαιολογικού αποθέματος της Ηπείρου».
  6. Αλεξάνδρα Μπούνια, «Μουσεία και αρχαιολογίες της σύγκρουσης στην Κύπρο».

11:30-12:00    Διάλειμμα

12:00-13:40    Συνεδρία: Οbjet trouvé.

Συντονισμός: Ευαγγελία Λεδάκη.

Συζητούν / παρουσιάζουν έργα τους οι καλλιτέχνες Κωστής Βελώνης, Κώστας Χριστόπουλος, Νάνα Σαχίνη, Πέτρος Μώρης.

13:40-14:00    Γιώργος Σοφιανός και Δέσποινα Καταπότη, «Δυνητικοποιώντας το objet trouvé στην αρχαιολογία και την τέχνη».

Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων, Αμφιθέατρο «Αντώνης Τρίτσης» (Ακαδημίας 50)

9:00-9:30        Εγγραφή συνέδρων

9:30-11:30      Συνεδρία: Διάλογοι και προβληματισμοί.

Συντονισμός: Μιμίκα Κρίγκα. 

  1. Χριστίνα Σίνου, «Προς μια Φιλοσοφία της Αρχαιολογίας».
  2. Βύρων Αντωνιάδης, «Οι αρχαιολόγοι και οι άλλοι σε κρίσιμες στιγμές».
  3. Μαρία Χατζηδάκη και Δημήτρης Χατζηγιάννης, «Γκραφίτι στην αρχαία και τη νέα πόλη: οι λέξεις που ψάχνουν το νοήμά τους».
  4. Ντόρα Κωνσταντινίδη, «Υπολογιστές και πολιτιστική κληρονομιά».
  5. Μιμίκα Κρίγκα, «Η Αρχαιολογία στην Ελλάδα σήμερα και οι σχέσεις της με την ψηφιακή εποχή. Αλληλεπιδράσεις, προσαρμοστικότητα, εφαρμογές, προβλήματα».

11:30-12:00    Διάλειμμα

12:00-14:00    Συνεδρία: Από την αναστήλωση στην εμπειρία… Ο σύγχρονος αρχαιολογικός χώρος και η ελληνική πραγματικότητα.

Συντονισμός: Παναγιώτης Δήμας, Ειρήνη Κλημοπούλου, Χριστίνα Νταλταγιάννη.

  1. Χρήστος Ν. Μηλιώνης, «Ο αρχαιολογικός χώρος ως μη-τόπος».
  2. Ελισάβετ Μ. Καβουλάκη, «Ανάκτορο Κνωσού: Από την αναστήλωση – αποκατάσταση του Σερ Άρθουρ Έβανς στην εμπειρία των σύγχρονων επεμβάσεων».
  3. Γεωργία Στρατούλη, «Από την ανασκαφή στις μελέτες κοινωνικοποίησης ενός προϊστορικού αρχαιολογικού χώρου: η περίπτωση του Διαδραστικού Αρχαιολογικού Πάρκου νεολιθικού Οικισμού Αυγής Καστοριάς».

Μουσείο Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών (Θόλου 5)

 12:00-14:00    Ένας αρχαιολογικός διάλογος: ο Αντώνης Ζώης συνομιλεί με τον Γιώργο Βαβουρανάκη, τον Δημήτρη Πλάντζο και τον Γιάννη Χαμηλάκη.

ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΕΣ

Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αμφιθέατρο «Άλκης Αργυριάδης» (Πανεπιστημίου 30)

Συντονισμός: Βασίλης Βαρουχάκης.15:00-17:00    Συνεδρία: Μια στρωματογραφία του μίσους. Η αβάσταχτη αρχαιότητα της ελληνικής Ακροδεξιάς.

  1. Δημήτρης Πλάντζος, «Παίζοντας με το σώμα: βιοεξουσία, θανατολαγνεία και θανατοπολιτική στις σύγχρονες αναβιώσεις αρχαιοελληνικού ήθους».
  2. Στρατής Μπουρνάζος, «‘Πατρίς Θρησκεία Οικογένεια’: ένα σύνθημα που όλους μας ενώνει; Δεξιά και ακροδεξιά στο πεδίο της Ιστορίας».
  3. Βασίλης Βαρουχάκης, «Αίμα, τιμή, κερκίδα κι εκδρομή: οι φαιές αρχαιολογίες του γηπέδου και των ‘εθνικών μνημείων’».

17:00-17:30    Διάλειμμα 

17:30-20:00    Αρχαιολογικοί Διάλογοι – Ολομέλεια

Συνεδρία: Η αρχαιολογία και η στροφή προς την ιδιωτικοποίηση του Πολιτισμού. Πρόσφατες εξελίξεις και προοπτικές για το μέλλον.

Συντονισμός: Γιάννης Χαμηλάκης.

  1. Χαιρετισμοί / Εισαγωγικές παρατηρήσεις
  2. Δέσποινα Κουτσούμπα, «Δημόσιο και ιδιωτικό στην αρχαιολογία: ιδεολογικές προσαρμογές και αμφισημίες».
  3. Όλγα Σακαλή και Στάθης Γκότσης, «Οι αλλαγές στον Οργανισμό της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας: προσπάθεια προσαρμογής στη νέα κατεύθυνση».
  4. Δημήτρης Παπούδας και Γιάννης Σταυριδόπουλος, «Το αρχαιολογικό έργο από την σκοπιά της εργασίας ‘ορισμένου χρόνου’».
  5. Γιώργος Βαβουρανάκης, «Η αρχαιολογική κληρονομιά στην επόμενη ημέρα: αναζητώντας το δημόσιο στην εποχή του ιδιωτικού».
  6. Δέσποινα Λαλάκη, «Δημοκρατία, κοινωνία των πολιτών και η οικονομία του πολιτισμού. Προβληματισμοί και προοπτικές».

17:00-20:00    Εγκατάσταση: Ήξεραν πως ήξερα πως ήξεραν: αυτή η στιγμή θα διαρκούσε, πιθανώς, περισσότερο απ’ αυτούς (Ηρακλής Κοπίτας).

 Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων, Αμφιθέατρο «Αντώνης Τρίτσης» (Ακαδημίας 50)

Συντονισμός: Άρτεμις Σταματέλου.14:30-17:30 Συνεδρία: Παραγωγή αρχαιολογικού έργου στην Ελλάδα των αρχών του 21ου αιώνα. Μια συζήτηση με αφορμή τα έργα που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του Γ΄ Κ.Π.Σ.

  1. Άρτεμις Σταματέλου, «Παραγωγή αρχαιολογικού έργου στην Ελλάδα των αρχών του 21ου αιώνα: εισαγωγικές επισημάνσεις».
  2. Γεώργιος Ρήγινος και Κασσιανή Λάζαρη, «Μια φορά και έναν καιρό ήταν το Γ΄ Κ.Π.Σ. … Σήμερα το Ε.Σ.Π.Α. … Και μετά τι; Ανάδειξη αρχαιολογικών χώρων στην Ήπειρο την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα. Σκέψεις και προβληματισμοί».
  3. Γιάννης Λώλος, «Αρχαιολογία και τοπικές κοινωνίες: ανασκάπτοντας την αρχαία Σικυώνα».
  4. Σπυριδούλα Πυρπύλη, «Αρχαιολογικά μουσεία και τοπική κοινωνία. Ζητήματα πρόσβασης στην πολιτιστική κληρονομιά».
  5. Γεώργιος Ρήγινος, Θεοδώρα Κοντογιάννη, Ουρανία Πάλλη και Δήμητρα Παπακώστα, «Εξοπλισμός, έκθεση αρχαιοτήτων και λειτουργία τριών νέων αρχαιολογικών μουσείων στην Ήπειρο με χρηματοδότηση από το Γ΄ Κ.Π.Σ.».
  6. Αναστασία Λαζαρίδου, «Επανεκθέτοντας το Βυζάντιο. Ερμηνεία αρχαιολογικών συλλογών».
  7. Μαρία Φιλιππούση, «Η συντήρηση και η ερμηνεία των αρχαιολογικών μουσειακών συλλογών».
  8. Έφη Μεραμβελιωτάκη, «Η ελληνική αρχαιολογία και οι ‘άλλες’ αρχαιολογίες». 

Μουσείο Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών (Θόλου 5)

Συντονισμός: Eλένη Στεφανοπούλου.15:00-17:00    Εργαστήριο: Αρχαιολογία και κινήματα πόλης, επιτροπές κατοίκων και συλλογικότητες.

ΣΑΒΒΑΤΟ 10 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2015

 ΠΡΩΙΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΕΣ

Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αμφιθέατρο «Άλκης Αργυριάδης» (Πανεπιστημίου 30)


9:30-11:30      Συνεδρία: Εφαρμόζοντας την αρχαιολογική εθνογραφία ως κοινωνική παρέμβαση: πόσο τα καταφέρνουμε τελικά;
9:00-9:30        Εγγραφή συνέδρων

Συντονισμός: Ελένη Στεφάνου και Ιωάννα Αντωνιάδου.

Συζητούν οι Άρης Αναγνωστόπουλος, Έλια Βαρδάκη, Εριφύλη Κανίνια, Χρήστος Καραγιαννίδης, Δημήτρης Πλάντζος, Έλενα Στεφανοπούλου, Γιάννης Χαμηλάκης, Νάσια Χουρμουζιάδη.

11:30-12:00    Διάλειμμα 

12:00-14:00    Συνεδρία: Αρχαιολογία και ταυτότητες (Α΄ Μέρος).

Συντονισμός: Μάρλεν Μούλιου.

  1. Ρεβέκκα Κεφαλέα, «Ο ρόλος της υλικότητας των συμβόλων στη συγκρότηση εθνικών ταυτοτήτων».
  2. Φλωρεντία Φραγκοπούλου, «Κάνοντας κύκλους γύρω από µία Ευρωπαϊκή Ταυτότητα: πραγµατικότητες σε σύγκρουση; Ο ρόλος της αρχαιολογίας στην Ελλάδα».
  3. Ελευθερία Ακριβοπούλου και Στυλιάνα Γκαλινίκη, «Αρχαιολογία και τσιγάρα. Εκφορές και περιφορές της αρχαιολογικής ταυτότητας».
  4. Μαρία Λένη, «Τα μνημεία του πολιτισμού στις αφίσες του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού ως μέσο διαχείρισης της εθνικής εικόνας».

Προβολή βίντεο:

Γεωργία Κουρτέση-Φιλιππάκη, «Αθήνα-Παρίσι-Μαδρίτη: στα ίχνη του Homo antecessor, Παλαιολιθικές αρχαιότητες και ταυτότητες στην Ευρώπη του σήµερα».

 Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων, Αμφιθέατρο «Αντώνης Τρίτσης» (Ακαδημίας 50)

Συντονισμός: Ίρις Τζαχίλη.9:30-11:30      Συνεδρία: Το τραύμα στην αρχαιολογική του εκδοχή. Δυνατότητες αναγνώρισης και ερμηνείες.

  1. Ίρις Τζαχίλη, «Τραύματα στην αρχαιολογική μαρτυρία».
  2. Δήμητρα Ντούσκου, «Από το υποκείμενο στο αντικείμενο: σκέψεις για την α-ορατότητα του τραύματος».
  3. Κλαίρη Παλυβού, «Οδυνηρές μνήμες – μνημεία οδύνης».
  4. Γιώργος Αλεξόπουλος, «Η ορατότητα του τραύματος στον Κεραμεικό της Αθήνας».
  5. Ιωάννα Γκαλανάκη, «Μια εξαιρετικά δύσκολη μνήμη: η περίπτωση της Συναγωγής Ετζ Χαγίμ στα Χανιά».
  6. Kωστής Καλαντζής, «Τραύμα και Μνήμη». (Προβολή)

11:30-12:00    Διάλειμμα 

12:00-14:00    Συνεδρία: Η πολιτιστική κληρονομιά στον χώρο των κοινών αγαθών: συγκριτικές προσεγγίσεις.

Συντονισμός: Σ. Λεκάκης.

  1. Στέλιος Λεκάκης, «Εισαγωγή: Η πολιτιστική κληρονομιά στον χώρο των κοινών».
  2. Νότα Πάντζου, «Τα μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς ως κοινό αγαθό: Ουτοπία ή Πραγματικότητα;»
  3. Γιώργος Παπανικολάου, «Οικονομική και θεσμική βιωσιμότητα των ψηφιακών Κοινών: διδάγματα από το παράδειγμα του ελεύθερου λογισμικού».
  4. Πρόδρομος Τσιαβός, «Δικτυοκράτες και Κοινά: Ποιά πολιτική για τον ψηφιακό πολιτισμό θέλουμε;»
  5. Σοφία Σπύρου, «Σπόροι».
  6. Σεβαστή Βαρδούλη, «Ο αστικός σχεδιασμός ως πεδίο διαπραγματευτικών πρακτικών».
  7. Δημήτρης Μαρκόπουλος, «Νοηματοδοτώντας την πολιτική».
  8. Λεωνίδας Οικονομάκης, «Διαχείριση φυσικών πόρων και πολιτιστικής κληρονομιάς στις Ζαπατίστικες κοινότητες της Τσιάπας».

Κτίριο Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (Ερμού 134-136)
Συντονισμός
: Χριστίνα Θωμοπούλου.11:30-19:30    Εργαστήριο: Beyond the site: An archaeological workout / Πέραν του μνημείου: Αρχαιολογικά γυμνάσματα (για περισσότερες πληροφορίες βλ. http://archaeologicalworkoutworkshop.iit.demokritos.gr/).

 Μουσείο Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών (Θόλου 5)

Συντονισμός: Ιωάννης Πούλιος και Έλενα Παπαγιαννοπούλου.9:30-11:30      Εργαστήριο: Πρόσκληση σε πόκερ: «Πώς οι πολίτες της Αθήνας βιώνουμε την πολιτισμική κληρονομιά της πόλης την εποχή της κρίσης». 

11:30-12:00    Διάλειμμα 

12:00-14:00    Εργαστήριο: Approximation exercises. Επιτελεστικά πρότζεκτ τέχνης στο αρχαιολογικό πεδίο.

Συντονισμός: Μάνθα Ζαρμακούπη και Πάνος Κούρος.

Συμμετέχουν: Φοίβη Γιαννίση, Μάνθα Ζαρμακούπη, Πάνος Κούρος, Νατάσα Μπιζά, Γιώργος Τζιρτζιλάκης.

Έργα

  • «Η αγάπη των ενάρξεων δεν είναι η γοητεία των απαρχών»(2014, σε εξέλιξη), Πάνος Κούρος.
  • «Σχέδιο φύτευσης»(2014), Νατάσα Μπιζά.
  • «Ομηρικά»(2009), «Καμία σχέση με τον Διόνυσο» (2011),  «Τέττιξ» (2012), Φοίβη Γιαννίση.

ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΕΣ

Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αμφιθέατρο «Άλκης Αργυριάδης» (Πανεπιστημίου 30)

Συντονισμός: Μάρλεν Μούλιου.15:00-17:00    Συνεδρία: Αρχαιολογία και ταυτότητες (Β΄ Μέρος).

  1. Φαίδων Μουδόπουλος – Αθανασίου και Γεωργία Μπέκα, «Επιστήµη ή εθνική διαπαιδαγώγηση; Η Προϊστορική Αρχαιολογία υπό το πρίσµα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήµατος».
  2. Σοφία Καρούνη, «Ο ‘Εαυτός’ και ο ‘Άλλος’ στο ελληνικό µουσείο».
  3. Μιχάλης Λυχούνας, «Προβλήµατα διαχείρισης της εβραϊκής πολιτιστικής κληρονοµιάς στη Β. Ελλάδα».
  4. Σταύρος Οικονοµίδης, Άρης Παπαγιάννης και Άκης Τσώνος, «Το ιδεώδες, το εφικτό και το ανέφικτο µιας Ελληνοαλβανικής αρχαιολογικής συνεργασίας: το παράδειγµα της µεγάλης Πρέσπας».
  5. Ανθή Αργυρίου και Παναγής Κουτσοκώστας, «’Πολύτιµες Ύλες’: αρχαιολογία, σύγχρονη τέχνη και επιµελητικές προσεγγίσεις».

Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων, Αμφιθέατρο «Αντώνης Τρίτσης» (Ακαδημίας 50)

Συντονισμός: Δέσποινα Καταπότη.15:00-17:00    Συνεδρία: Αρχαιολογία και κοινωνικά δίκτυα.

Συζητούν οι Γιώργος Βαβουρανάκης, Κώστας Βουζαξάκης, Κατερίνα Κολτσίδα, Γιώργος Κυριακόπουλος, Λενιώ Μυριβήλη, Χρύσα Μπούρμπου, Νίκος Παπαδημητρίου, Κώστας Πασχαλίδης, Στέλλα Τσαγκαράκη, Φώτης Υφαντίδης.

17:00-17:30    Διάλειμμα 

17:30-19:30    Συνεδρία: Αρχαιότητα και Αριστερά.

Συντονισμός: Δημήτρης Πλάντζος.

Συζητούν οι Έφη Γιαννοπούλου, Βαγγέλης Καραμανωλάκης, Δέσποινα Κουτσούμπα, Δήμητρα Λαμπροπούλου, Θεόφιλος Τραμπούλης.

 ΚΥΡΙΑΚΗ 11 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2015

ΠΡΩΙΝH ΣΥΝΕΔΡΙA 

 Μουσείο Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών (Θόλου 5)


Συντονισμός: Ελεάνα Γιαλούρη.9:30-14:00      Εργαστήριο: Διάλογοι μεταξύ αρχαιολογίας, ανθρωπολογίας, και σύγχρονης τέχνης (για περισσότερες πληροφορίες, βλ. http://archanthart.wix.com/archanthart).

Συμμετέχουν με έργα και εισηγήσεις τους οι: Άρης Αναγνωστόπουλος, Ελεάνα Γιαλούρη, Σοφία Γρηγοριάδου, Βάσκο Δήμου, Δέσποινα Ζευκιλή, Ευθύμης Θέου, Κωστής Καλαντζής, Ευαγγελία Λεδάκη, Nατάσα Μπιζά, Ελπίδα Ρίκου, Πάνος Σκλαβενίτης, Κωστής Σταφυλάκης, Ηώ Χαβιαρά, Γιάννης Χαμηλάκης.

ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝH ΣΥΝΕΔΡΙA

Κτίριο Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (Ερμού 134-136)
Συντονισμός: Δέσποινα Νάζου και Δέσποινα Καταπότη.
15:00-19:30    Εργαστήριο: Νοσταλγία, χώρος και χρόνος: απόπειρες νοηματοδότησης του απροσδόκητου, του ανέφικτου και του φαντασιακού.

Συζητούν / συμμετέχουν οι Νίκος Ξυδάκης, Δήμος Αβδελιώδης, Μάνος Λαμπράκης, Χριστίνα Κατσάρη, Μιχάλης Μιχαήλ, Αλεξάνδρα Μπούνια, Γιάννης Χαμηλάκης.

Συμμετέχουν με έργα και εισηγήσεις τους η επιμελήτρια και οι συντελεστές της έκθεσης «Ιt’s all so souvenir to me».

Μουσικό δρώμενο από τους Παύλο Παυλίδη και Ορέστης Μπενέκα.

17:00-20:00    Εγκατάσταση: Ήξεραν πως ήξερα πως ήξεραν: αυτή η στιγμή θα διαρκούσε, πιθανώς, περισσότερο απ’ αυτούς (Ηρακλής Κοπίτας). 

20:00-21:00    Ολομέλεια: Το μέλλον των Αρχαιολογικών Διαλόγων.

5 σκέψεις σχετικά με το “Αρχαιολογικοί Διάλογοι 2015

  1. Πίνγκμπακ: «Νοσταλγία, χώρος και χρόνος» με τη Δέσποινα Νάζου, τον Νίκο Ξυδάκη κ.ά. | Κ.Ε.ΠΟ.Μ

  2. Πίνγκμπακ: «Νοσταλγία, χώρος και χρόνος» με τη Δέσποινα Νάζου, τον Νίκο Ξυδάκη κ.ά. | Κ.Ε.ΠΟ.Μ

  3. Πίνγκμπακ: Οι Αρχαιολογικοί Διάλογοι ταξιδεύουν στη Μυτιλήνη τον Απρίλη του 2016 | ΕΝΘΕΜΑΤΑ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s