Η ΕΡΤ είναι ένα «πιάτο» που τρώγεται κρύο

Standard

Η επιστροφή ενός συμβόλου 

της Σόνιας Χαϊμαντά 

Πρετ-α-πορτέ κοστούμι για την ΕΡΤ έκοψε και έραψε η κυβέρνηση, με το βλέμμα στην ελληνική κοινωνία, η οποία αγάπησε –σχεδόν λάτρεψε και πένθησε– τη δημόσια ραδιοτηλεόραση… μετά θάνατον, όπως συνηθίζεται στη χώρα μας.

Διεγείροντας το συλλογικό ασυνείδητο με μια επίφαση νεκρανάστασης, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ επιστρέφει στον έλληνα πολίτη αυτό που του στέρησαν Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ: όχι μόνο τη δημόσια ραδιοτηλεόρασή του –που είχε από μόνη της απαξιωθεί– αλλά κυρίως την αξιοπρέπειά του και, συνολικότερα, τα αγαθά της δημοκρατίας.

Έργο του Έντουαρντ Μακ Γκόουαν (από το μπλογκ: underplot.tumblr.com)

Έργο του Έντουαρντ Μακ Γκόουαν (από το μπλογκ: underplot.tumblr.com)

Η ανασύσταση της ΕΡΤ θεραπεύει, σχεδόν μεμιάς, την ψυχοπαθολογία της κυβέρνησης Σαμαρά με τις κρατικές παρεμβάσεις στο ενημερωτικό πρόγραμμα, τη λογοκρισία, την αδιαφάνεια και τις εξόφθαλμες σπατάλες. Το νομοσχέδιο, παρότι ράβεται πάνω στα μπαλώματα του μορφώματος της ΝΕΡΙΤ, είναι ικανό να επουλώσει τις πληγές της βίαιης αναστολής λειτουργίας. Έχει τη δύναμη να φωτίσει το «μαύρο» του (συναδέλφου!) Κεδίκογλου, να αποκαταστήσει τη δικαιοσύνη και, βέβαια, να δικαιώσει τους 2.000 και πλέον εργαζόμενους που καρατομήθηκαν με το δόγμα του σοκ την 12η Ιουνίου 2013.

Ανεξάρτητα από τις ενστάσεις της ΠΟΣΠΕΡΤ, των εργαζόμενων και των κομμάτων επί του πρακτέου, ο τρόπος που έγινε η επαναφορά στη νομιμότητα είναι για πολλούς –ενδεχομένως και ανυπόμονους– αναντίστοιχος του «μαύρου» της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ, ανακόλουθος σε σχέση με τις εξαγγελίες και ασαφής όσον αφορά τον συμβολισμό που έπρεπε να ενδυθεί το νέο εγχείρημα.

Η δημόσια συζήτηση για την ΕΡΤ, πάντως, πρέπει να είναι συγκεκριμένη. Αλλιώς, αναπαράγεται, με αποπροσανατολιστικό τρόπο, μια διελκυστίνδα ανάμεσα στην «αμαρτωλή» και την «ποιοτική» ΕΡΤ, που θολώνει τα νερά και μεταφέρει τον διάλογο σε άγονες περιοχές.

Στις δύσκολες συγκυρίες, η νέα ΕΡΤ πρέπει να προάγει τις υψηλές αξίες μιας δημοκρατικής πολιτείας, προστατεύοντας το δημόσιο συμφέρον. Η φυγόκεντρη κίνηση πρέπει να εξουδετερωθεί με τις εγγυήσεις της Βουλής, της διοίκησης, των εργαζομένων της νέας ΕΡΤ και, πάνω από όλα, της ίδιας της κοινωνίας, που αγκάλιασε την ertopen και τους «ελεύθερους πολιορκημένους» της, πρώην εμμίσθους αλλά και συμβασιούχους.

Η διαχείριση των πόρων του φορέα πρέπει να είναι ξεκάθαρη και οι πόροι αυτοί να αφορούν μόνον την ΕΡΤ, κανέναν άλλο σκοπό. Οι διαφημίσεις δεν μπορεί να αποκλείονται. Πρέπει να αφορούν τις συμπαραγωγές και τις εξωτερικές παραγωγές, ώστε να καλύπτεται το κόστος.

Η νέα κυβέρνηση, ανεξάρτητα από το νομοσχέδιο και το τι τελικά θα ψηφιστεί, πρέπει να δει πώς η νέα δημόσια ραδιοτηλεόραση θα ικανοποιεί το δημόσιο συμφέρον, απαλλαγμένη από τις ρετσινιές του παρελθόντος και το φορτισμένο ειδικό συμβολικό βάρος του διεφθαρμένου μοχλού αναπαραγωγής των κυρίαρχων ιδεολογικών μορφών και της ιδιοκτησιακής αντίληψης για το κράτος και τον πολιτισμό.

Η αντιδημοκρατική εκτροπή των Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου πρέπει να γίνει μάθημα δημοκρατίας από τα κάτω στη νέα ΕΡΤ. Λίγη σημασία έχει αν προβλέπεται δυνατότητα άντλησης διαφήμισης από την αγορά στο νέο νομοσχέδιο, και ακόμα λιγότερη το ακριβές ποσό που θα καταβάλλουν οι πολίτες για μια δική τους ραδιοτηλεόραση (3 ή 3,5 ευρώ). Το κίνημα υπεράσπισης της ανοιχτής και δημοκρατικής δημόσιας τηλεόρασης έθεσε στο επίκεντρο την ποιότητα των πολιτιστικών προγραμμάτων, και γενικότερα των πολιτιστικών πολιτικών και των δημόσιων φορέων που λειτουργούσαν υπό την εποπτεία της ΕΡΤ. Έτσι, ακούσαμε συχνά, τόσο από τον καλλιτεχνικό όσο και από τον πολιτικό και δημοσιογραφικό κόσμο, φλογερούς λόγους υπεράσπισης των εκπομπών λόγου, τέχνης και ιστορίας, των ντοκιμαντέρ, του Δεύτερου και του Τρίτου Προγράμματος Ραδιοφωνίας, του KOSMOS, του οπτικοακουστικού Αρχείου, της Φωνής της Ελλάδας αλλά και των Ορχηστρών, του καναλιού της Βουλής κ.λπ. Ενός πολύπλευρου θεματοφύλακα της πολιτιστικής μνήμης, που αποτελεί ταυτόχρονα ιδεολογική κιβωτό του νεότερου ελληνισμού. Όμως, πολιτιστική κληρονομιά δεν νοείται χωρίς σεβασμό στην ιστορία, χωρίς εξοστρακισμό της αθλιότητας, της κακοδιοίκησης, της διαλυτικής ιδεολογικής ετερογένειας, της χαμηλής «αισθητικής» της Eurovision και των κακώς νοούμενων δημοσίων σχέσεων με τη δήθεν «ποιοτική» σοβαροφάνεια των άνευρων εκπομπών. Εκπομπών που, αν και αξιοπρεπείς, δεν ερέθιζαν, δεν προκαλούσαν εκπλήξεις και θαυμασμό, δεν ερμήνευαν, δεν ανέτρεπαν, απλώς κοιτούσαν τα πράγματα και τα περιέγραφαν. Επειδή κάποτε κάποιο μαύρο μυαλό όπλισε ένα άβουλο χέρι να κατεβάσει τον διακόπτη της ΕΡΤ, αυτό δεν σημαίνει ότι η πόλις που αλώθηκε ζούσε σε έναν κόσμο αγγελικά πλασμένο.

Τουναντίον, το μείγμα ήταν τόσο σατανικά έξυπνα μπάσταρδο, που όλοι θεωρούσαν ότι στον μπαξέ χωρούσαν όλα.. Ναι, στην ΕΡΤ το Αρχονταρίκι συνυπήρχε με το Παρασκήνιο, καθώς και οι στρατιωτικές παρελάσεις που έρχονταν σε κόντρα ρόλο με τα σοβαρά ντοκιμαντέρ. Η ΕΡΤ κόμπαζε για την πρωτιά της Γιουροβίζιον αλλά έκλεινε το μάτι και στον Γιώργο Μυλωνά και τη Δόμνα Σαμίου. Αιμορραγούσε με το «αμαρτωλό» Στην Υγειά μας των 65.000 ευρώ αλλά ρέφαρε με το Ριμέικ και το Ρεπορτάζ χωρίς Σύνορα, διεκπεραίωνε επιταγές με τα Προσωπικά, ασελγούσε με την Τόλμη και Γοητεία αλλά επανερχόταν κάπως με τον Πύργο του Ντάουντον και, βέβαια, με τον Εξάντα και τη Μηχανή του χρόνου…

Στη νέα ΕΡΤ, το δόγμα του «όλα μέσα» πρέπει να παραμεριστεί: η διγνωμία και ο διπολισμός δεν ταιριάζουν στα σύμβολα — γιατί τέτοια διάσταση, συμβόλου, προσέδωσε ο ΣΥΡΙΖΑ στην ΕΡΤ όλο το προηγούμενο διάστημα. Στη νέα ΕΡΤ δεν χωράνε όλα, και δεν πρέπει να χωράνε όλα…

Η Σόνια Χαϊμαντά είναι δημοσιογράφος.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s