Να μην είναι δυνατόν

Standard

                                                Η Χρυσή Αυγή έναντι του νόμου                                                 Η σημασία και οι συνέπειες της δίκης-9

του Μάκη Κουζέλη

Στη σκηνή αυτής της δίκης οι κατηγορούμενοι εκπροσωπούν πολλά πράγματα και υποδύονται εξίσου πολλά. Πρόκειται για τη ιστορικά οικεία παρέλαση της ναζιστικής συμμορίας. Είναι άτομα — πρόσωπα και γελοία και απειλητικά. Είναι λόγια και τρόποι — κουβέντες και τετριμμένες και ασύλληπτης βαρβαρότητας. Είναι δίκτυα, παρακράτος και κόμμα — και συναθροίσεις χαϊλχιτλερικής μίμησης ψευδοεξεργεμένων εφήβων και συνωμοτικά οργανωμένος σχεδιασμός δολοφονικών επιθέσεων.

Είναι πολλά και παριστάνουν άλλα τόσα. Πλάι στις εικόνες διωγμών και εκτελέσεων που τους εμπνέουν ως οράματα, με την ίδια ευκολία πλάθουν και τις εικόνες του απλώς τολμηρότερου μάγκα, του γνήσια απηυδισμένου από την υποκρισία των πολιτικών και των αστών, της κοινοβουλευτικής αντιπολίτευσης, των διαφωνούντων που ασκούν τα δικαιώματά τους και φροντίζουν για εκείνα των ομοφύλων συμπολιτών τους. Αυτό που παριστάνουν πως είναι αποτελεί μέρος αυτού που είναι, του σκηνικού που απαιτεί το είδος του λόγου και των πρακτικών τους. Ούτε αυτό είναι αθώο, όπως δεν είναι και τυχαίο. Η αισθητική της ναζιστικής πολιτικής μοιάζει πρωτόγονη αλλά είναι υπολογισμένης απόδοσης — ακόμα και όταν «απλώς» παριστάνει.

Όλα όσα εκπροσωπούν κι όλα όσα υποδύονται οι κατηγορούμενοι εντάσσονται στο φάσμα της ναζιστικής απειλής, φάσμα ευρύτατο και συμπαγές. Και η απειλή είναι ενιαία. Δεν μπορεί η πολιτεία να ξεριζώσει την εγκληματική συμμορία χωρίς να αγγίξει την κομματικά οργανωμένη υπονόμευση, δεν μπορεί η κοινωνία να καταδικάσει τους δολοφόνους χωρίς να εξουδετερώσει τον λόγο που τους οπλίζει. Η δημοκρατία και οι δημοκράτες έχουν την ευθύνη ολικής καταπολέμησης του ναζιστικού φάσματος, χωρίς καμιά έκπτωση ή υποχώρηση. Δεν υπάρχουν όψεις του που να είναι δυνάμει «ενσωματώσιμες» — κάποια πλευρά του που να μπορεί να χαλιναγωγηθεί κοινουβουλευτικά σαν «απλώς» ακροδεξιά.

Κι αλοίμονο αν (ξανα)κάνουμε το λάθος να βλέπουμε μόνο τη φαινομενικά «γραφική» πλευρά του, εκείνη του αγροίκου γελοτοποιού που του αναθέσανε, υποτίθεται, να αποστρέφει το βλέμμα μας από τον καπιταλιστικό πυρήνα. Μέρος των οπαδών του μπορεί βεβαίως να ματακινηθεί, να συντονιστεί με λόγους ακόμα και αυθεντικής κοινωνικής αμφισβήτησης, αλλά κι αυτό προϋποθέτει την πλήρη αδρανοποίηση, την κυριολεκτικά πλήρη αποδόμηση του ναζιστικού λόγου και των πρακτικών του.

Με δίκη; Ναι, και με τη νομική καταδίκη, που η δημοκρατική της πλαισίωση την νοηματοδοτεί ως καταδίκη εγκλημάτων και δολοφόνων, αυτουργών και εγκλήσεων, πράξεων και λόγων ― καθώς, το ξαναλέω, η ναζιστική απειλή είναι ενιαία.

Και βέβαια, δημοκρατική πλαισίωση μιας τέτοιας διαδικασίας, δεν σημαίνει παρά ένταξη του αγώνα που δίνεται για την πλήρη και καθαρή καταδίκη (εννοώ πως είναι ο ναζισμός ως ναζισμός που πρέπει να καταδικαστεί) σε μια συνολική πρακτική στάση: στάση ασυμβίβαστου αποκλεισμού κάθε έκφανσης φασιστικού λόγου. Η κοινωνικά γενικεύσιμη αρχή μπορεί να συνοψιστεί στη φράση του τίτλου: να μην είναι δυνατόν να αρθρώνεται τέτοιος λόγος, η κοινωνία να μην το ανέχεται — και θεσμικά. Κι αυτό σημαίνει να μην το ανέχεται και στα μικρά, τα δήθεν αθώα, τα δήθεν αστεία, τα καθημερινά.

Την εκφυλισμένη αυτή μορφή αναπτυγμένου καπιταλισμού την έχει ζήσει η ανθρωπότητα, την έχει ζήσει η Ευρώπη, την έχει υποστεί η Ελλάδα. Κι επομένως ξέρουμε πως δεν είναι δυνατόν να ανεχόμαστε τη δράση της, την προετοιμασία εφαρμογής του σχεδίου αφανισμού της δημοκρατίας, των δικαιωμάτων, της ελευθερίας, της πολιτικής ζωής αλλά και της απλής ζωής, του βίου μας.

Ο Μάκης Κουζέλης διδάσκει στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Μια σκέψη σχετικά μέ το “Να μην είναι δυνατόν

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s