Η δαιμονοποίηση της διαφορετικότητας

Standard

                                                Η Χρυσή Αυγή έναντι του νόμου                                                 Η σημασία και οι συνέπειες της δίκης-8

του Αντώνη Σιγάλα

Τον Οκτώβριο του 2012 μπροστά από το θέατρο Χυτήριο, σοκαρισμένοι παρακολουθήσαμε το βουλευτή H. Παναγιώταρο να αποκαλεί τους ηθοποιούς της παράστασης Corpus Cristi «γαμημένες αλβανικές κωλοτρυπίδες». Είχαν προηγηθεί το χαστούκι στην Κανέλλη και το ρίξιμο του νερού στη Δούρου σε απευθείας σύνδεση, οι νυχτερινές επιθέσεις σε σπίτια μεταναστών στον Άγιο Παντελεήμονα, η επίθεση στους ψαράδες του Περάματος. Ακολούθησαν πολλά άλλα, όπως η δολοφονία του Σαχζάτ Λουκμάν, με αποκορύφωμα τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα, όλα εκτελεσμένα από τάγματα εφόδου που δρούσαν με στρατιωτική οργάνωση και δομή.

Μέχρι την επίθεση στο Χυτήριο είχαμε μια σειρά επιθέσεων εναντίον ΛΟΑΤ ατόμων. Ξεκίνησαν μια νύχτα του Αυγούστου στο Ζάππειο, και συνεχίστηκαν με επιθέσεις εναντίον μεμονωμένων ΛΟΑΤ ατόμων, σε χώρους όπου η ΛΟΑΤ κοινότητα συχνάζει για διασκέδαση ή ψυχαγωγία. Η επίθεση στο Χυτήριο σηματοδότησε τη σύνδεση όλων αυτών με την ιδεολογική ταυτότητα της Χρυσής Αυγής. Ένα προβεβλημένο στέλεχός της, βουλευτής, αποκαλούσε τους ηθοποιούς με μια ακραία ομοφοβική έκφραση, ταυτίζοντας τους ομοφυλόφιλους με έναν κοινωνικό εξοβελισμό.

Οι επιθέσεις εναντίον ΛΟΑΤ ατόμων συνεχίστηκαν. Έχουμε αναφορές για επιθέσεις στο δρόμο, στο μετρό, στο Γκάζι, στη Θεσσαλονίκη. Η πιο σημαντική ίσως επίθεση είναι αυτή που δέχτηκε ο ελληνικής καταγωγής Σουηδός πρώην βουλευτής Τάσος Σταφυλίδης, μια νύχτα του Απριλίου του 2013. Μια παρέα ατόμων με μαύρα ρούχα τον πλησίασε και χτύπησε αυτόν και τον φίλο του, με σκοπό όχι να τους κλέψουν, αφού δεν τους πήραν τίποτα, αλλά να τους χτυπήσουν λόγω της σεξουαλικής τους ταυτότητας.

Σήμερα, μπροστά στη δίκη της Χρυσής Αυγής που αρχίζει τις επόμενες μέρες, είναι σημαντικό να θυμηθούμε αυτά τα γεγονότα. Η οργάνωση, από την πρώτη στιγμή που έκανε την εμφάνισή της, στόχευε στη δαιμονοποίηση της διαφορετικότητας, αδιάφορο αν αυτή είχε τα χαρακτηριστικά της σεξουαλικής ταυτότητας, του χρώματος του δέρματος, της διαφορετικής θρησκείας (αν και είχε μια… αδυναμία στη δαιμονοποίηση των μουσουλμάνων), της ιδιαιτερότητας γενικώς. Τα ιδεολογικά της χαρακτηριστικά δίνουν μεγάλη έμφαση στη σωματική ρώμη και την καθαρότητα του αίματος και οτιδήποτε πέρα από αυτά πρέπει να εξολοθρεύεται για να προστατευτούν οι υπόλοιποι.

Εβδομήντα χρόνια μετά τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, την ήττα και την καταδίκη του ναζισμού και των εγκλημάτων του στα ποινικά δικαστήρια αλλά και στη συνείδηση των λαών, η ύπαρξη και λειτουργία ενός νεοναζιστικού κόμματος και η ανοχή της πολιτείας είναι όνειδος για την Ελλάδα, αλλά και για την Ευρώπη. Είναι σημαντικό, γι’ αυτό τον λόγο, η δίκη να φωτίσει τα ιδεολογικά χαρακτηριστικά της οργάνωσης· τα γεγονότα που ανέφερα παραπάνω δίνουν μια σημαντική βοήθεια. Η ενδεχόμενη καταδίκη των μελών και των αρχηγών της οργάνωσης πρέπει να οδηγήσει πέρα από την παύση της δράσης των Ταγμάτων Εφόδου (πράγμα που το ζήσαμε, αφού από την ημέρα της σύλληψης των αρχηγών της τα Τάγματα Εφόδου έχουν συρρικνωθεί και οι επιθέσεις έχουν μειωθεί σημαντικά), στην αποκάλυψη του σχεδίου υφαρπαγής της εξουσίας από τη νεοναζιστική οργάνωση και την εφαρμογή του στην πλάτη του λαού.

Η καταδίκη, όμως, δεν μπορεί να μας οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι τελειώσαμε με τον φασισμό. Ο φασισμός γεννιέται μέσα από ταξικές αντιθέσεις και κοινωνική αντίδραση, σαν αυτή που είχαμε τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα του Μνημονίου. Η αλλαγή των συνθηκών διαβίωσης του λαού, ο εκδημοκρατισμός σε βασικά κομμάτια της δημόσιας ζωής, στα σώματα ασφαλείας και στο στράτευμα, ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων απαρέγκλιτα και για όλους, είναι τομείς που θα σημάνουν μια ουσιαστική αλλαγή. Μια αλλαγή, για την εμπέδωση της δημοκρατίας, στον αντίποδα του φασισμού.

Ο Αντώνης Σιγάλας είναι ΛΟΑΤ ακτιβιστής και λυρικός τραγουδιστής.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s