Ναι, στα πειραματικά και στα Πρότυπα

Standard

Μια άλλη  πρόταση

του Γιώργου Μαυρογιώργου

Τώρα που συζητείται το σχετικό νομοσχέδιο στη Βουλή, η πρόταση που ακολουθεί ας λειτουργήσει ως μια άτυπη τροπολογία, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μεταξύ μας.  Έχω γράψει, είναι αλήθεια, κάμποσα κείμενα για το συγκεκριμένο θέμα. Αν κρίνω από τα σχόλια, κατά πως φαίνεται, μου καταλογίζεται η έλλειψη θετικής πρότασης. Θα μπορούσα να προτείνω, λοιπόν, λόγω της ανεπανόρθωτης ανθρωπιστικής κρίσης και των μεγάλων προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί στην ελληνική εκπαίδευση, εξαιτίας των Μνημονίων:

1. Τα σχολεία που λειτουργούν ήδη ως «πρότυπα πειραματικά», κατά προτεραιότητα, (και όσα τυπικά δημόσια σχολεία, πρόσθετα, χρειαστεί), να μετεξελιχθούν σε πειραματικά δημόσια σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης επιμέρους διευθύνσεων. Με στρατευμένη έρευνα, πειραματισμούς και καινοτομίες που να εστιάσουν, κατά περίπτωση (πέρα από τα συμβατικά τους επίσημα σχολικά προγράμματα και σε συνδυασμό με αυτά) στα ακόλουθα ενδεικτικά πεδία: (ο κατάλογος είναι ενδεικτικός):

Mental Arithmetic. In the Public School of S.Rachinsky - Nikolay Bogdanov-Belsky

Mental Arithmetic. In the Public School of S.Rachinsky – Nikolay Bogdanov-Belsky

α) Έρευνα, πειραματισμοί και καινοτόμες δράσεις για την αντιμετώπιση της σχολικής διαρροής.

β) Έρευνα, πειραματισμοί και καινοτόμες δράσεις για την αντιμετώπιση της σχολικής υποεπίδοσης. Αυτό αφορά σε όλες τις κατηγορίες των μαθητών. Η σχολική υποεπίδοση αφορά και στους καλούς μαθητές.

γ)Έρευνα, πειραματισμοί και καινοτόμες δράσεις για την εμβάθυνση του εκδημοκρατισμού, στη μορφή και το περιεχόμενο, της εκπαίδευσης.

δ) Έρευνα, πειραματισμοί και καινοτόμες δράσεις για την εμβάθυνση της σχέσης των εκπαιδευτικών με την εργασία τους και για την υποστήριξή τους  ώστε να αμβλύνονται η αποξένωση και η αλλοτρίωση ή η εξουθένωση.

ε) Έρευνα, πειραματισμοί και καινοτόμες δράσεις για την έγκαιρη προληπτική αντισταθμιστική υποστήριξη σε επιλεγμένα νηπιαγωγεία

στ) Έρευνα, πειραματισμοί και καινοτόμες δράσεις για την άμβλυνση της κοινωνικής διάκρισης (φύλου/προέλευσης, κ.ά.) στην εκπαιδευτική διαδικασία

ζ) Έρευνα, πειραματισμοί και καινοτόμες δράσεις για την κριτική λειτουργική αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.

2. Τα πειραματικά αυτά σχολεία δοκιμάζουν και διαμορφώνουν έγκυρες προτάσεις, σε χρονικό διάστημα πενταετίας, ανάλογα και με το θέμα.

3. Οι προτάσεις κρίνονται και υιοθετούνται ως πρότυπες. κατά περίπτωση.

4. Τα πειραματικά σχολεία που έχουν συντελέσει και έχουν διαμορφώσει «πρότυπες καινοτόμες» προσεγγίσεις, προγράμματα και πρακτικές που, σύμφωνα με τις ερευνητικές ενδείξεις, συμβάλλουν στην επίτευξη των συγκεκριμένων στόχων εξελίσσονται σε πρότυπα ως προς τη συγκεκριμένη πτυχή.

Είναι προφανές ότι τα Πρότυπα, σε μια τέτοια περίπτωση παύουν να συνδέονται μονοσήμαντα με την κυρίαρχη εκδοχή περί αριστείας. Ακόμα και ο «παιδαγωγός»,  καθ.  Γ. Μπαμπινιώτης, στο γνωστό Λεξικό του δεν κάνει καμιά σύνδεση πρότυπου και «αριστείας». Αντιγράφω: «Πρότυπο σημαίνει κάτι που χρησιμοποιείται ως υπόδειγμα  προς δημιουργία άλλων […] ή μεταφορικά ιδανικό παράδειγμα προς μίμηση».

Γιατί, λοιπόν, να κρατάμε τα πρότυπα σχολεία όμηρους ενός μυωπικού κοινωνικού δαρβινισμού της αριστείας; Ποιοι «ιστορικοί λόγοι» το επιβάλλουν σήμερα;

Αν υιοθετηθεί κάτι σαν αυτό που προτείνω, καταργείται ο «κλειστός κύκλος» των «καλότυχων» πρότυπων/πειραματικών σχολείων «αορίστου χρόνου» του Ν. 3966/2011 ή του νέου νόμου. Όλα τα δημόσια σχολεία «παίζουν» και δεν περιμένουν από τα «ειδικά| πρότυπα/πειραματικά… Η διάχυση έχει καλύτερες προϋποθέσεις.

Είναι, επίσης, προφανές ότι απαλλάσσουμε τα σχολεία και τους μαθητές  από τη βαρβαρότητα των εισαγωγικών εξετάσεων ή την αγωνία των κληρώσεων ή και την «αυτοχειρία» αυτών που δεν προσέρχονται ούτε στη μια περίπτωση ούτε στην άλλη, λόγω αυτοαποκλεισμού. Όλα αυτά είναι, απλώς, αχρείαστα.

Όπως αχρείαστη είναι και η Διοικούσα Επιτροπή Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων (ΔΕΠΠΣ) με όποια σύνθεση, με τη νέα ή την προηγούμενη. Η σημερινή σύνθεση, έτσι κι αλλιώς δε μπορεί να ανταποκριθεί σε κάτι τέτοιο, λόγω των ειδικών απαιτήσεων του εγχειρήματος. Χρειάζεται, τέλος, ένα άλλο συντονιστικό-συμβουλευτικό όργανο που θα αναλάβει και θα «σηκώσει» την υποστήριξη των προτάσεων, την έρευνα και την τελειοποίηση των πρότυπων προσεγγίσεων. Αυτά  σε έκτακτη και «επείγουσα έκδοση», τη στιγμή που η κοινοβουλευτική διαδικασία έχει το χαρακτήρα του «επείγοντος».

Ο Γιώργος Μαυρογιώργος είναι πρώην καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s