Στα «Ενθέματα» αύριο Kυριάκη 8 Νοεμβρίου

Standard

Κείμενα των: Στρατή Μπουρνάζου, Βασίλη Παπαστεργίου-Αποστόλη Φωτιάδη-Δημήτρη Χριστόπουλου, Δημοσθένη Παπαδάτου-Αναγνωστόπουλου, Γιώργου Βελεγράκη – Δανάης Τζήκα, Λένας Ασλανίδου-Αλεξάνδρας Βασιλείου-Βέρας Λάρδη, Χρήστου Λούκου

Louay Kayyali,  "Ψαράς που καπνίζει"

Louay Kayyali, «Ψαράς που καπνίζει»

Ο «βέβηλος» υπουργός. O Στρατής Μπουρνάζος σχολιάζει τον θόρυβο και την πατριδοκαπηλία που αναπτύχθηκε γύρω από την υπόθεση Φίλη: «Τι άλλο μπορούσε να κάνει άραγε ο Ν. Φίλης, όταν τον ρώτησε ο Ν. Χατζηνικολάου για την (παλιότερη) άποψή του; Να πει ότι δεν θυμάται; Να έπαιρνε το εξαφανιζόλ; Να προφασιζόταν σωματική ανάγκη και να γινόταν μπουχός; […] Μια εικόνα που έρχεται στο μυαλό: ένα ξόανο απειλητικό, της πατριδοκάπηλης εθνικοφροσύνης. Κάποιοι που το λατρεύουν, όπως ο Άδωνης ή ο Μάκης Βορίδης, το στρέφουν απειλητικά εναντίον όχι μόνο των «εχθρών» αλλά των πάντων, που αν δεν το αποδώσουν τιμές σ’ αυτό, θα κατηγορηθούν ως ηλαττωμένου φρονήματος. Κι έτσι σπεύδουν όλοι, να το ασπαστούν, ομνύουν σε αυτό ή έστω το «σέβονται», γιατί όλοι το τρέμουν. Ένα ροδάνι χωρίς σταματημό. Κι έτσι καταντάμε να φοβόμαστε και τον ίσκιο μας, όπως η κυβέρνηση, και να μετράμε με το σταγονόμετρο τις δηλώσεις μας, ενώ έξω κάνει κατακλυσμό.

Η Ελλάδα και η Ευρώπη μπροστά στον προσφυγικό χειμώνα του 2015. Συζήτηση για το θέμα με τους Βασίλη Παπαστεργίου, Αποστόλη Φωτιάδη και Δημήτρη Χριστόπουλο. «Αποστόλης Φωτιάδης: Το καίριο ζήτημα, στα ζητήματα που μας θέτετε, είναι θα υπάρξει ασφαλής διέλευσης ή όχι. Στο πλαίσιο αυτό, ο φράκτης έχει αποκτήσει μεγάλη σημασία — και συμβολική και πραγματική. Αλλά δεν είναι μόνο αυτός. Το θέμα θα μπορούσε να λυθεί, λ.χ., αν, με κάποιου είδους συμφωνίας ο κόσμος μπορούσε να έρχεται από τα τουρκικά παράλια με ασφαλή τρόπο. Για να γίνει κάτι τέτοιο, όμως, πρέπει να αναιρεθεί ένα βασικό στοιχείο της φιλοσοφίας της Ε.Ε.: η αντίληψη των εξωτερικών συνόρων και όλη η πολιτική που εκπονεί με βάση αυτή. […] Δ. Χριστόπουλος: Πιστεύω ότι η ελληνική πολιτεία –κυβέρνηση και διοίκηση– έχει εδραιώσει την αντίληψη πως η μόνη ηθική υποχρέωση που έχουμε έναντι των προσφύγων είναι να μην τους αφήσουμε να πνιγούν και να τους εξασφαλίσουμε να φύγουν από τη χώρα. Αν σκεφτεί κανείς τον δημόσιο λόγο και πρακτική της κυβέρνησης Σαμαρά αυτή η αλλαγή κλίματος, η μεταπόπιση της ατζέντας βέβαια είναι το πιο σημαντικό θετικό κεκτημένο που πιστώνεται στην κυβέρνηση — το οποίο κάθε νοήμων άνθρωπος πρέπει να επιδοκιμάζει. Από την άλλη, όμως, η ρητορική της «ανθρωπιάς» είναι μόνο το πρώτο βήμα. Η εδραιωμένη αυτή πεποίθηση εξηγεί το γεγονός ότι έχουμε τέτοιου βαθμού διαχειριστική αποτυχία. Κατά βάση δεν είμαστε πεπεισμένοι ότι αυτό είναι μια ευθύνη που πρέπει να σηκώσουμε. […]Β. Παπαστεργίου: Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει τοποθετηθεί με πολύ ριζικό και κατηγορηματικό τρόπο κατά της ανέγερσης του φράκτη. Και η διατήρησή του είναι ένα εξαιρετικά κακό παράδειγμα διάστασης μεταξύ λόγων και έργων, που εντείνει την κρίση αξιοπιστίας στην πολιτική. Και έχει μεγάλη σημασία τόσο η αξιοπιστία σου όσο και το αξιακό φορτίο του δημόσιου λόγου σου. Ας σκεφτούμε πόση σημασία είχε, ότι ο λόγος που εκφράστηκε μετά τον Ιανουάριο από την ελληνική κυβέρνηση ήταν πράγματι ένας λόγος ανθρωπιστικός και αλληλέγγυος, όχι μισαλλόδοξος, όχι εστιασμένος στο φόβο και την ανασφάλεια. Και αυτό απέτρεψε, σε ένα βαθμό, την ελληνική κοινωνία από το να αναπτύξει ξενοφοβικό λόγο και ρατσιστικές πρακτικές. Ας σκεφτούμε τι σημαίνει η διατήρηση του φράχτη και σε αυτό το επίπεδο».

Φράχτης σημαίνει… Ο Δημοσθένης Παπαδάτος-Αναγνωστόπουλος περιγράφει την σημασία διατήρησης του φράκτη για την ασκούμενη ελληνική και ευρωπαϊκή προσφυγική πολιτική. «Η κυβέρνηση συμμερίζεται τον γενικό προσανατολισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης: οι πρόσφυγες να μείνουν όσο πιο μακριά γίνεται από τα ευρωπαϊκά σύνορα. Γι’ αυτό και δεν αμφισβητεί τη στρατιωτικοποίηση των συνόρων: ούτε των ευρωπαϊκών, ούτε των ελληνικών — εξού και ο φράχτης. Αντίθετα, σταδιακά υιοθετεί τη ρητορική της εναντίωσης στους διακινητές, που στο τέλος της μέρας αποδεικνύεται πως αφορά τους διακινούμενους. Γι’ αυτό και ο Αλέξης Τσίπρας αποδέχεται πλήρως τη λογική μετάθεσης της κύριας ευθύνης στην Τουρκία — αρκεί να κόβεται η όρεξη της Άγκυρας για το Αιγαίο. Κατά τα άλλα, η λειτουργία hot-spots και στην Ελλάδα θα εγγυάται τη διαλογή (οι πρόσφυγες μέσα, οι μετανάστες έξω), ενώ οι νεοφερμένοι θα μένουν σε εγκαταστάσεις μερικών χιλιάδων, όπου θα πρέπει να θυμούνται ότι η υποδοχή είναι προσωρινή. Στη μεγάλη εικόνα, η σαν σε πόλεμο διαχείριση των προσφυγικών ροών, με πρόσχημα τους διακινητές, θα συνεχίζεται: όχι μόνο γενικά, στην Ευρώπη-Φρούριο, αλλά και πολύ ειδικά, στον Έβρο-Φράχτη. Όταν η Ουγγαρία σηκώνει φράχτη, είναι «κράτος-παρίας». Όταν η Ελλάδα διατηρεί τον δικό της, είναι εμπροσθοφυλακή της φωτισμένης Ευρώπης…»

Σκέψεις για τη συγκυρία και τα εργαλεία της Αριστεράς, των Γιώργου Βελεγράκη και Δανάης Τζήκα. «Θεωρούμε ότι –πέρα από τις αντικειμενικές ανάγκες– υπάρχει και η διαθεσιμότητα, σε κοινωνικό αλλά και πολιτικό επίπεδο. Υπάρχει ένα τεράστιο δυναμικό που βρίσκεται αντιμέτωπο με την ανεργία, ενώ παράλληλα συγκεντρώνει δεξιότητες και μπορεί να παράγει τεχνογνωσία και καινοτόμες ιδέες. Σε πολιτικό επίπεδο, υπάρχουν κοινωνικές κατηγορίες –κυρίως κομμάτια της νεολαίας– οι οποίες βρήκαν ενδιαφέρον στην πολιτική το πρώτο επτάμηνο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και ενεργοποιήθηκαν με το δημοψήφισμα. Το δυναμικό αυτό, ως επί των πλείστον, δεν κατάφερε να εκφραστεί από κανένα αριστερό σχηματισμό. Ίσως είναι, όμως, διατεθειμένο να εμπλακεί σε μια δημιουργική διαδικασία, η οποία θα επιχειρεί να δώσει απαντήσεις στο σήμερα, πέρα από τα καθιερωμένα σχήματα».

Η Αυθεντική Αντίδραση: ένας διάλογος για την ομοφοβία και τρανσφοβία. Οι Λένα Ασλανίδου, Αλεξάνδρα Βασιλείου και Βέρα Λάρδη γράφουν για την «Αυθεντική Αντίδραση», ένα θεατρικό δρώμενο που εξερευνά την ομοφοβία και την τρανσφοβία το οποίο ακολουθεί συζήτηση με το κοινό, και περιγράφουν τις αντιδράσεις αφηγητών και κοινού. «Το πρότζεκτ της «Αυθεντικής Αντίδρασης» είναι μια δουλειά σε εξέλιξη. Η εμπειρία μας έως τώρα έχει δείξει ότι οι συζητήσεις με το κοινό, σε συνδυασμό με το θεατρικό δρώμενο, λειτουργούν καταλυτικά στην αύξηση της επίγνωσης για την κοινωνική περιθωριοποίηση και τον αποκλεισμό με τρόπο που συμβάλλει στον κοινωνικό μετασχηματισμό. Η ανατροφοδότηση από μέλη του κοινού είναι ότι για μήνες μετά την παρακολούθηση της δράσης αναγνώριζαν ομοφοβικές και τρανσφοβικές συμπεριφορές δικές τους και του περιβάλλοντος τους, που μέχρι εκείνη τη στιγμή τους ήταν αόρατες. Επιπλέον, παρότι το θέμα της δράσης είναι η ομοφοβία/τρανσφοβία, μέλη του κοινού έκαναν τις δικές τους αναγωγές σε προσωπικά θέματα συνδεδεμένα με την αποδοχή ή τον αποκλεισμό που δεν αφορούσαν στο συγκεκριμένο θέμα. Αναγνώρισαν δυναμικές και εμπειρίες από την προσωπική τους ζωή, κι αυτό συνέβαλλε στην κατανόηση της ομοφοβίας και τρανσφοβίας και την ευαισθητοποίησή τους».

Nίκος Κουτσιαύτης (1944-2015). Ένας «μικρός» εκδότης με μεγάλη συνεισφορά στα γράμματα. Αποχαιρετισμός στον εκδότη του οίκου «Πορεία» από τον Χρήστο Λούκο. «Μια ουσιαστικότερη σκιαγράφηση των δραστηριοτήτων της «Πορείας», που εκκρεμεί και πρέπει να γίνει, θα αναδείξει καλύτερα τον αφανή, αλλά αποφασιστικό ρόλο που διαδραμάτισε ο Νίκος Κουτσιαύτης στην εξέλιξη του εκδοτικού οίκου. Εκεί, με την αναφορά σε περισσότερα βιογραφικά στοιχεία και την παράθεση σε χρονική σειρά όλων των βιβλίων που τυπογραφικά ετοιμάστηκαν για τρίτους ή αποτέλεσαν ίδιες εκδόσεις, θα αναδειχθεί η καίρια συμβολή του στο στήσιμο της όλης επιχείρησης και τη διαχείρισή της, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης. Θα φανεί επίσης και ο ουσιαστικός του ρόλος στην επιλογή των τίτλων και συνεργατών, ο ενθουσιασμός του όταν έπιανε ζεστό το πρώτο αντίτυπο ενός βιβλίου που εξέδιδε, η υπερβολική πολλές φορές αισιοδοξία του ότι μια ωραία ως προς το περιεχόμενο αλλά και τη μορφή έκδοση θα βρει την ανταπόκριση που της άξιζε, την πίστη του γενικά στον εκπολιτιστικό και πολιτικό συγχρόνως ρόλο του καλού εντύπου».

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s