Στα «Ενθέματα» αύριο Κυριακή 17 Απριλίου

Standard

Κείμενα των: Φρεντερίκ Λορντόν, Ντέιβιντ Γκρέιμπερ, Αντώνη Λιάκου, Στρατή Μπουρνάζου, Στρ. Μπουλαλάκη

 

Nuit Debout, σε όλη τη Γαλλία. Δύο κείμενα για το κίνημα που συγκλονίζει την Γαλλία.

Victor Brauner- Κορίτσι που χορεύει (1934)

Victor Brauner- Κορίτσι που χορεύει (1934)

Η δική μας στιγμή είναι τώρα! Του Φρεντερίκ Λορντόν. «Στον κόσμο της Ελ Κομρί οι μισθωτοί ζουν με τον φόβο και παραμένουν σε κατάσταση φόβου. Υπάρχουν πολύ λόγοι για αυτό. Ζουν κάτω από την κυρίαρχη βούληση του αφεντικού, ο οποίος έχει κάθε εξουσία πάνω τους, καθώς ελέγχει τις βασικές συνθήκες της ίδιας της υλικής τους επιβίωσης. Πρέπει λοιπόν να ξεκινήσουμε από αυτή την κοινή εμπειρία. Πρώτον, να πούμε τα πράγματα με το όνομα τους: η μισθωτή εργασία είναι μια κοινωνική σχέση εκβιασμού, που δεν προσφέρει άλλες επιλογές εκτός από την υποταγή ή την διακινδύνευση. Το να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους –ενάντια σε όλα τα ιδεολογικά περικαλύμματα του νεοφιλελευθερισμού– είναι ίσως το πρώτο βήμα στο να βρούμε τη δύναμη να απελευθερωθούμε από αυτά». (μετάφραση Γιάννης Χατζηδημητράκης)

Nuit debout vs Panama Papers, του Nτεϊβιντ Γκρεϊμπερ. «Αυτό ακριβώς συμβαίνει στη Γαλλία. Οι οργανωτές της πρώτης διαδήλωσης κατά του νέου εργατικού νόμου είχαν κατά νου μια διαμαρτυρία μιας μέρας. Όμως, σχεδόν αμέσως τα πράγματα ξέφυγαν από τον έλεγχό τους. Υπήρξε ένα μαζικό ξέσπασμα δημοκρατικής φαντασίας. Βιβλιοθήκες, πάρκα, εκπαιδευτικά κέντρα, κουζίνες, στούντιο ξεπετάχτηκαν. Χιλιάδες πολίτες έπαιρναν μέρος στις γενικές συνελεύσεις και άρχισαν ενθουσιασμένοι να υιοθετούν και εν συνεχεία να δημιουργούν την δική τους ιδιότυπη εκδοχή αυτής της νέας παγκόσμιας γλώσσας άμεσης δημοκρατίας. Εκατοντάδες χιλιάδες άλλοι ακολούθησαν και συνέβαλαν μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Την ώρα που βετεράνοι ακτιβιστές από όλον τον κόσμο –εμού συμπεριλαμβανομένου– έσπευδαν στο Παρίσι για να προσφέρουν την εμπειρία και τις γνώσεις τους, διαμορφώνονταν νέα, πιο προχωρημένα αιτήματα (διαγραφή χρέους, εισόδημα πολιτών) που ως τότε είχαν τελείως αποκλειστεί από τον «σοβαρό» πολιτικό διάλογο». (μετάφραση Mαίρη Ζαμπετάκη)

 .

Η μεταρρύθμιση της εκπαίδευσης αφορά την κοινωνία συνολικά. Βασικοί στόχοι η αυτονομία και η ενδυνάμωση. Συνέντευξη του Αντώνη Λιάκου, προέδρου της Επιτροπής Διαλόγου για την Παιδεία:

«Έχουμε εξαιρετικά παραδείγματα ομάδων, καθηγητών, δασκάλων. Για παράδειγμα, ένας δάσκαλος στη Δυτική Θεσσαλονίκη ανοίγει το σχολείο το απόγευμα για να παίζουν τα παιδιά. Οι περίοικοι στην αρχή ήταν αρνητικοί, παραπονιούνταν για τη φασαρία. Τους έπεισε και τώρα οι γείτονες, αντί να βγαίνουν στα μπαλκόνια έρχονται στην αυλή, κάθονται εκεί ως το βράδυ, περιποιούνται τον κήπο του σχολείου, το προσέχουν. Και το όνειρο του φωτισμένου αυτού δασκάλου είναι να φτιάξει απογευματινές τάξεις, όπου οι γονείς των μεταναστών μαθητών θα διδάσκονται ελληνικά, και τα παιδιά τη γλώσσα και την κουλτούρα της χώρας καταγωγής τους. Είναι ένα μόνο από τα πολλά παραδείγματα. Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι και δυνάμεις, που ασφυκτιούν στο τωρινό σύστημα. Θέλουμε να ενισχύσουμε όλες αυτές τις προσπάθειες, να τους δώσουμε χώρο, και το κράτος να τις στηρίξει. […]

Είναι λάθος να σπρώχνονται πρόσφυγες και μετανάστες σε καταυλισμούς. Πρέπει να βρούμε χώρο να τους εντάξουμε στον ιστό των πόλεων, ώστε όσοι τελικά παραμείνουν να συνυφανθούν με την κοινωνία. Ήδη στήνονται σχολικές δομές και η πολιτική του Υπουργείου είναι στη σωστή κατεύθυνση. Θα μπορούσε μάλιστα να πει κανείς ότι παρουσιάζεται μια ευκαιρία για το εκπαιδευτικό σύστημα: μέσα από τη μελέτη της διαφοράς, περισσότερο από ό,τι του κυρίου ρεύματος, αποκομίζει κανείς την καινούργια και ανανεωτική γνώση. Οι τάξεις παύουν πια να είναι ομοιογενείς. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να δράσουν πρωτοβουλιακά, με αυτονομία. Σπάει αναγκαστικά η ομοιομορφία και η ασφυκτική τήρηση των αναλυτικών προγραμμάτων. Γι’ αυτό άλλωστε και η ένταξη των παιδιών με ειδικές ανάγκες στα σχολεία, και όχι η διατήρηση σχολείων-γκέτο, ανήκει στις σύγχρονες παιδαγωγικές προτάσεις. Το σχολείο γίνεται κάτι άλλο από αυτό που ξέραμε. Και σ’ αυτό το σχολείο πρέπει να καλλιεργηθούν οι αξίες της αλληλεγγύης, της φροντίδας και της έγνοιας για τον άλλο — όχι ο αμοραλιστικός ανταγωνισμός».

Τα Τάγματα Εφόδου επανακάμπτουν, του Στρατή Μπουρνάζου: «Σε αυτό το ασφυκτικό τοπίο, η δίκη είναι κομβικής σημασίας. Η ποινική δίωξη είναι αυτή που ανέκοψε τις καλπάζουσες δημοσκοπικές επιδόσεις της ΧΑ, που περιόρισε δραστικά τις επιθέσεις, που ανέδειξε την εγκληματική δράση της συμμορίας. Γι’ αυτό και η ΧΑ, από την πρώτη στιγμή, με ποικίλους τρόπους (απουσία όλων των ηγετικών στελεχών από το δικαστήριο, συνεχή διαδικαστικά προσκόμματα) προσπάθησε να υποβαθμίσει, να επιμηκύνει αενάως να απαξιώσει τη δίκη. Με τους σημερινούς ρυθμούς η δίκη κινδυνεύει να τελειώσει σε τέσσερα-πέντε χρόνια — είναι εφιάλτης, και αν συμβεί, θα αποτελέσει γελοιοποίηση της δικαιοσύνης και συντριπτική ήττα της δημοκρατίας. Η άμεση συνέχιση της δίκης, η μεταφορά της στο κέντρο της πόλης, η επιτάχυνση και η ολοκλήρωσή της σε εύλογο διάστημα είναι επιτακτικές ανάγκες».

Ο «κύριος πτέραρχος», του Στρ. Μπουλαλάκη: «Ο “κύριος πτέραρχος”, του Ντίνου Κατσουρίδη είναι μια από τις πολύ αστείες ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου. Κεντρικός ήρωας είναι ο Κανέλλος (Κώστας Χατζηχρήστος), ένας καλοκάγαθος θυρωρός ξενοδοχείου στην Αθήνα, τον οποίο, λόγω της φανταχτερής στολής του, όταν φτάνει στο χωριό Άνω Λετινιό, θεωρούν ότι είναι ο πτέραρχος που αναμένουν. Αυτό είναι και το κεντρικό εύρημα της κωμωδίας. Ακόμα πιο αστεία, ωστόσο, ήταν η φωτογράφηση του Πάνου Καμμένου την Πέμπτη, με στολή παραλλαγής. Όσο φαιδρή κι αν είναι η εικόνα, παράγει αποτελέσματα που δεν είναι καθόλου φαιδρά. Τι σημαίνει η εμφάνιση αυτή, είτε την παίρνει κανείς στα σοβαρά είτε όχι; Είναι μια επίκληση στη στρατιωτική ετοιμότητα του έθνους, στις Ένοπλες Δυνάμεις που ελλοχεύουν. Κάτι πολύ επικίνδυνο – παραδείγματα υπάρχουν πολλά, από το 1897 μέχρι το 1974. Και μας δείχνουν ότι η γελοιότητα δεν αποκλείει την ανευθυνότητα και το παιχνίδι με τη φωτιά (στα μπατζάκια μας, αλλά και ευρύτερη). Το αντίθετο, αλληλοσυμπληρώνονται».

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s